Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »
Jakub Nič
Text:
Jakub Nič Fotografie:
archiv

Jednodušeji to nejde

Suzuki DR350S/SE


DR350 byla ve své době skoro nejvyužívanějším „malým“ endurem. Už v základu byla slušná, po pár úpravách se proměnila v pravý soutěžák.


Jednodušeji to nejde

První verze přišla v roce 1990 a vedle velkých a těžkých DR650R byla v terénu úplně doma. Lehká, hbitá, štíhlá mezi jezdcovými nohami a hlavně měla dost schopný podvozek. Navíc vypadala fakt pěkně, pořád sice držela enduro design osmdesátých let, tedy neměla nádrž ukrytou pod plasty – „prsíčky“ jako motokrosy. DR350S/SE měla homologaci na silnici a už po chvíli se zjistilo, že se nesype.

Hodně upravených
Lidi je nakoupili a jelikož byly dostupné, začaly se i různě předělávat, před lety na nich závodili i profíci. Montovaly se větší USD vidlice, měnila nebo předělávala se centrála, motor dostal olejový chladič, aby v lese v blátě tolik nefuněl, a pak už to bylo na jezdcích. Někdo motor převrtával na necelých 400 kubíků, aby využil objemovou třídu a mašině samozřejmě zvedl sílu i rychlost, protože se dal dát hned těžší sekundární převod. Jiní měnili karburátory za větší atd.
Nás zajímá motorka v co možná nejvíc sériovém stavu a jetá nejlépe nějakým trdlem, které s ní sice několikrát upadlo, ale neskákalo patnáctimetrové lavice. Mašina opravdu ledacos snese, ale je logické, že trpí. Zvláště pokud jezdec neměl 75?kg, ale 95.

gal_1_376.jpg

Startér a dva modely
V roce 1994 Suzuki vyrukovala se startérovou verzí DR350SE,
mašina měla nálepky s nápisem Dual Sport, a to značilo, že nemá do těžkého terénu úplně přijít. Byla kvůli akumulátoru a startéru logicky těžší, a tak si ji většinou kupovali méně zarputilí enduristé.
Lehká verze bez startéru však v nabídce zůstala také, a tu si pořizovali zase ortodoxní soutěžáci, takže si vybrali všichni. Váhový rozdíl mezi verzemi byl přece jen docela znatelný.
V roce 1996 Suzuki představila velkou DR650SE, která nesla designové křivky malé DR350SE,
obě motorky dostaly ucelený design včetně grafiky – stejně jako malá DR125SE, která se vyráběla i ve verzi DR200SE. Celá řada DR/
/SE se začala nabízet buď v ponuré kombinaci černých plastů a tmavě šedého rámu, nebo v nádherné pestré tovární bílo-modro-
-žluté. Modrý rám a zadek sedla, žluté prachovky vidlice a přední část sedla, zbytek bílý.

Starých našlapovaček nejvíc
Posledních kousků nejezdí zase tolik, motorka byla na krámech k mání do roku 2001, ale to byla už doba moderních vodníků. Zkrátka nová generace strojů. DR350SE poslední roky prodávala méně, čekalo se na nástupce, který přišel v podobě modernější DR-Z400. Pokud seženete pěknou verzi SE, určitě bude v mnohem lepším stavu než verze S bez startéru. S tou se většinou jezdilo v těžkém terénu, a i když ji seženete opravdu za 25 000 i méně, bude na ní třeba dost zamakat. Měsíc v dílně a pár tisíc a bude z ní pěkná motorka. Hezčí kousky DR350SE
se pohybují zhruba okolo 40 000?Kč, myslím kousky, které majitelé jezdili převážně po městě a vesničkách, ale mašina neměla nikdy nazutý ostrý drapák.

Na SE i děvčata
Na verzi SE vás určitě potěší úplně bezproblémové starty, mnohým skákání na páce vadí, navíc kdo má kratší nohy, má většinou se startováním problémy. Pro děvče ideální „bajk“, samozřejmě pokud nemá 150?cm i s culíkem. Pak se hodí motorka nižší. Jinak ale DR350SE ocení každý za její manévrovatelnost, citlivý a komfortní podvozek a svižný motor s výborným šestikvaltem a nízkou spotřebu – umí jezdit od 3,5?l a v terénu si řekne maximálně o 7 l/100?km. Brzdy jsou úplně dostačující, pohodlí je adekvátní konstrukci stroje, vzadu jsou dvě madla, za která se dá mašina zvednout anebo se jich může přidržovat spolujezdec.
DR350S/SE nepotřebuje moc údržby a je takovým každodenním dříčem. Problematický je na motorce akorát celý výfuk, ten je od začátku až do konce černý, a tato levná povrchová úprava dlouho nevydrží – svod i koncovka hodně oreznou. Koroze je obecně bolest většiny strojů Suzuki v oblasti rámu atd., barva moc nedrží.

Servisu poskromnu
Motor je klasický vzducháč, ventily se štelují jednoduše šroubky a kromě občasného kontrolního přeseřízení karburátoru a výměny oleje a filtrů se s motorkou nemusí nic moc dělat. Samozřejmě záleží na tom, kolik má najeto, v jakém je stavu.
V oficiální dealerské síti jsou náhradní díly na stroj skoro všechny. Našli jsme naprostou většinu dílů na motor, šasi, plasty atd., jen občas nebyla v katalogu nějaká podložka či šroubek, který se dá nahradit víceméně čímkoliv. Prostě zásadní díly na servis jsou, takže se člověk této motorky bát nemusí. Opravdu ale záleží na způsobu používání předchozími majiteli.


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.