Kačeny dvojčata
Husaberg TE/FE 2013
Petr Záruba
Jsou určité známky, podle kterých motorkář pozná, že je tu podzim: krátí se dny, vláda se hádá o rozpočet, přibylo reklamy na pastilky proti kašli a firma Promoto pořádá testování nových Husabergů. Nejinak tomu bylo i letos a my jsme samozřejmě byli u toho.
Letošní testování se konalo v motokrosovo-endurovém areálu Kavčák v Benešově u Prahy, a protože pánové od Bergů chtěli, abychom motorky prověřili opravdu důkladně, připravili nám enduráckou jednokolejku s několika středně obtížnými výjezdy, sjezdy a hlubokými kolejemi. Byli dokonce tak důkladní, že na rovinkách nechali řádně hluboké rolety na ozkoušení nových podvozků. A abychom docenili i trakci nových pneumatik, nechali si den předem shůry seslat pořádný liják. Takže podmínky testování byly extrémní a prověřily opravdu vše: podvozky, pneumatiky, motory i jezdecké umění novinářů.
Co nového
Modely 2013 doznaly mnoho radikálních změn – z předchozích zůstala vlastně jen kola a přední maska. Fabrika KTM (která Husaberg vlastní, kdyby někdo nevěděl) totiž udělala razantní krok. Vzala prakticky kompletní modelovou řadu EXC a převlékla ji do modrých kabátků Husaberg. Takže všechny změny, které se pro letošek týkají modelů KTM EXC a o kterých psal Kubánec v ČMN 37/2012, se doslovně týkají i celé modelové řady Husabergů. Výčet těch nejhlavnějších: FE 350, 450 a 501 mají motor KTM vyrobený tlakovým litím, vylepšené klikovky, vyvažováky a všechny modely mají nové spojky s ocelovou klecí.
Psát, co mají KTM a Husabergy 2013 stejné, je ztráta času. Bude rychlejší popsat, v čem se od sebe liší. Samozřejmě na první pohled jsou jiné plasty a zkušenější pozorovatel si všimne, že Husaberg má, tak jako u předchozích modelů, plastový podsedlový rám (EXC má hliníkový). Dalším rozdílem je ventilátor na chladičích a absence kickstartu u modelů FE. Jo, a ráfky na Bergách jsou od DID a jsou obuty do pneumatik značky Michelin.
Podle čeho tedy vybírat mezi KTM a Husabergem? Podle designu? Prestiže? Výbavy? Kdo myslí, že C je správně, má pravdu. Dalo by se říci, že všechny Bergy jsou vlastně EXC ve va-
riantě Six Days. Tedy nemají úplně tolik serepetiček jako sixdejsky, ale to hlavní mají společné – zcela nové patentované přední vidlice WP a k nim frézované motokrosové brýle.
První dojmy
Já je prostě miluju. Nevím, čím to je, ale vždy, když sednu na nějakou Kačenu nebo Berga, tak si hned od prvních metrů připadám, jako bych byl s motorkou srostlý. Všechno je tam, kde to být má, a všechno vám okamžitě padne do ruky. Při jízdě s ničím nezápasíte, jen si to užíváte. Například spojka Brembo má tak sametově jemný chod, že vás vůbec neunaví. A to nejsem velkým příznivcem hydraulických spojek, protože podle mě v nich není takový cit jako v lanku.
Po chvíli kroužení v extrémních podmínkách Kavčáku mě příjemně překvapil nově tvarovaný přední blatník. Řekl bych, že je o trošku širší než loňský a hlavně funguje jak má – žádné bláto mě na rovinkách neatakovalo. Také chválím nová madla pod sedlem. Na loňském modelu byly umístěny moc blízko k těžišti a dalo větší práci s motorkou pohnout. Letos jsou dál a s motorkou si mezi stromy házíte jedna radost.
Čtyři motorky LIVE
TE 125 – Začínám testovat od nejmenšího Berga. To jsem si teda dal! Dváca je pro piloty, pro hodně dobrý piloty, kteří mají dobrou fyzičku a nebojí se zatopit. Na motokrosové trati jsem se s ní sice skvěle vydováděl, užíval si její lehkost, ale jakmile jsem se vydal na enduro, byl jsem nešťastný. Mezi stromy jsem se jí bál tolik naložit, a tak jsem pořád řešil kvalty a kvůli tomu jsem se netrefoval do zatáček. Ale mlaďasům, kteří chtějí být dobří, bych nic jiného do pracek nedal. Jen ať tahaj!
FE 450 – Opačný extrém, ale čtyřipade je pro mě příjemná změna. Na výjezdy tam stačí prdnout dvojku a vyškrábete se nahoru jedna báseň. Na celou enduro pasáž mi stačil jen jeden kvalt, a tak jsem se mohl soustředit na správné vedení motorky. V motokrosové části jsem pak mohl pořádně zatáhnout a vyzkoušet, co dělá nová vidlice. Do dokonalosti by si to chtělo ještě trochu pohrát s nastavením, ale i tak mě podvozek překvapil. Ani na největších dírách jsem do rukou nedostával velké rázy a žádný náznak rozkmitání.
FE 250 – Se čtyřdobou dvěpade budete trochu bojovat v pomalých endurových pasážích. Jednička je hodně silná, ale krátká, dvojka mi naopak přišla moc dlouhá. Co mě ale na dvěpade na trati potěšilo, byl projev motoru. Má solidní zátah od spodních otáček a dokonce ani se sériovým výfukem jsem necítil slábnutí na vršku.
FE 350 – Podle mě je třipade ideální objemová třída pro jezdce, kteří si chtějí jízdu užít a nebojovat s nadbytečným výkonem či neustále řešit kvalty. Mně osobně se na Kavčáku s touto motorkou jezdilo nejlépe. Na trati nervala ruce z ramen, nemusel jsem ji pořád točit do nesmyslů a endurovou pasáží jsem projížděl jak nůž máslem. Výkonu na výjezdy má tak akorát, aby zbytečně neztrácela adhezi, a ovladatelnost a lehkost jízdy jí rozhodně nechybí.
Dobrý směr?
Když jsem se o tahu KTM předělat Husabergy prakticky na EXC dozvěděl, nechápal jsem, proč to udělali. Přišlo mi divné mít dvě úplně stejné modelové řady. Důvod je ekonomický. V době dnešní recese je každá koruna dobrá, a tím, že je skoro vše na obou motorkách stejné, se výroba hodně zlevní. Husaberg vychází zhruba o 30 tisíc levněji než EXC Six Days, a to už je znatelný rozdíl.
Fotogalerie