Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »

Kačeny dvojčata

Husaberg TE/FE 2013

Petr Záruba

Jsou určité známky, podle kterých motorkář pozná, že je tu podzim: krátí se dny, vláda se hádá o rozpočet, přibylo reklamy na pastilky proti kašli a firma Promoto pořádá testování nových Husabergů. Nejinak tomu bylo i letos a my jsme samozřejmě byli u toho.


Kačeny dvojčata

Letošní testování se konalo v motokrosovo-endurovém areálu Kavčák v Benešově u Prahy, a protože pánové od Bergů chtěli, abychom motorky prověřili opravdu důkladně, připravili nám enduráckou jednokolejku s několika středně obtížnými výjezdy, sjezdy a hlubokými kolejemi. Byli dokonce tak důkladní, že na rovinkách nechali řádně hluboké rolety na ozkoušení nových podvozků. A abychom docenili i trakci nových pneumatik, nechali si den předem shůry seslat pořádný liják. Takže podmínky testování byly extrémní a prověřily opravdu vše: podvozky, pneumatiky, motory i jezdecké umění novinářů.

Co nového
Modely 2013 doznaly mnoho radikálních změn – z předchozích zůstala vlastně jen kola a přední maska. Fabrika KTM (která Husaberg vlastní, kdyby někdo nevěděl) totiž udělala razantní krok. Vzala prakticky kompletní modelovou řadu EXC a převlékla ji do modrých kabátků Husaberg. Takže všechny změny, které se pro letošek týkají modelů KTM EXC a o kterých psal Kubánec v ČMN 37/2012, se doslovně týkají i celé modelové řady Husabergů. Výčet těch nejhlavnějších: FE 350, 450 a 501 mají motor KTM vyrobený tlakovým litím, vylepšené klikovky, vyvažováky a všechny modely mají nové spojky s ocelovou klecí.
Psát, co mají KTM a Husabergy 2013 stejné, je ztráta času. Bude rychlejší popsat, v čem se od sebe liší. Samozřejmě na první pohled jsou jiné plasty a zkušenější pozorovatel si všimne, že Husaberg má, tak jako u předchozích modelů, plastový podsedlový rám (EXC má hliníkový). Dalším rozdílem je ventilátor na chladičích a absence kickstartu u modelů FE. Jo, a ráfky na Bergách jsou od DID a jsou obuty do pneumatik značky Michelin.
Podle čeho tedy vybírat mezi KTM a Husabergem? Podle designu? Prestiže? Výbavy? Kdo myslí, že C je správně, má pravdu. Dalo by se říci, že všechny Bergy jsou vlastně EXC ve va-
riantě Six Days. Tedy nemají úplně tolik serepetiček jako sixdejsky, ale to hlavní mají společné – zcela nové patentované přední vidlice WP a k nim frézované motokrosové brýle.

gal_1_384.jpg

První dojmy
Já je prostě miluju. Nevím, čím to je, ale vždy, když sednu na nějakou Kačenu nebo Berga, tak si hned od prvních metrů připadám, jako bych byl s motorkou srostlý. Všechno je tam, kde to být má, a všechno vám okamžitě padne do ruky. Při jízdě s ničím nezápasíte, jen si to užíváte. Například spojka Brembo má tak sametově jemný chod, že vás vůbec neunaví. A to nejsem velkým příznivcem hydraulických spojek, protože podle mě v nich není takový cit jako v lanku.
Po chvíli kroužení v extrémních podmínkách Kavčáku mě příjemně překvapil nově tvarovaný přední blatník. Řekl bych, že je o trošku širší než loňský a hlavně funguje jak má – žádné bláto mě na rovinkách neatakovalo. Také chválím nová madla pod sedlem. Na loňském modelu byly umístěny moc blízko k těžišti a dalo větší práci s motorkou pohnout. Letos jsou dál a s motorkou si mezi stromy házíte jedna radost.

Čtyři motorky LIVE
TE 125 – Začínám testovat od nejmenšího Berga. To jsem si teda dal! Dváca je pro piloty, pro hodně dobrý piloty, kteří mají dobrou fyzičku a nebojí se zatopit. Na motokrosové trati jsem se s ní sice skvěle vydováděl, užíval si její lehkost, ale jakmile jsem se vydal na enduro, byl jsem nešťastný. Mezi stromy jsem se jí bál tolik naložit, a tak jsem pořád řešil kvalty a kvůli tomu jsem se netrefoval do zatáček. Ale mlaďasům, kteří chtějí být dobří, bych nic jiného do pracek nedal. Jen ať tahaj!
FE 450 – Opačný extrém, ale čtyřipade je pro mě příjemná změna. Na výjezdy tam stačí prdnout dvojku a vyškrábete se nahoru jedna báseň. Na celou enduro pasáž mi stačil jen jeden kvalt, a tak jsem se mohl soustředit na správné vedení motorky. V motokrosové části jsem pak mohl pořádně zatáhnout a vyzkoušet, co dělá nová vidlice. Do dokonalosti by si to chtělo ještě trochu pohrát s nastavením, ale i tak mě podvozek překvapil. Ani na největších dírách jsem do rukou nedostával velké rázy a žádný náznak rozkmitání.
FE 250 – Se čtyřdobou dvěpade budete trochu bojovat v pomalých endurových pasážích. Jednička je hodně silná, ale krátká, dvojka mi naopak přišla moc dlouhá. Co mě ale na dvěpade na trati potěšilo, byl projev motoru. Má solidní zátah od spodních otáček a dokonce ani se sériovým výfukem jsem necítil slábnutí na vršku.
FE 350 – Podle mě je třipade ideální objemová třída pro jezdce, kteří si chtějí jízdu užít a nebojovat s nadbytečným výkonem či neustále řešit kvalty. Mně osobně se na Kavčáku s touto motorkou jezdilo nejlépe. Na trati nervala ruce z ramen, nemusel jsem ji pořád točit do nesmyslů a endurovou pasáží jsem projížděl jak nůž máslem. Výkonu na výjezdy má tak akorát, aby zbytečně neztrácela adhezi, a ovladatelnost a lehkost jízdy jí rozhodně nechybí.

Dobrý směr?
Když jsem se o tahu KTM předělat Husabergy prakticky na EXC dozvěděl, nechápal jsem, proč to udělali. Přišlo mi divné mít dvě úplně stejné modelové řady. Důvod je ekonomický. V době dnešní recese je každá koruna dobrá, a tím, že je skoro vše na obou motorkách stejné, se výroba hodně zlevní. Husaberg vychází zhruba o 30 tisíc levněji než EXC Six Days, a to už je znatelný rozdíl. 


Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.