Jan Rameš
Text:
Jan Rameš Fotografie:
EuroRAP

Nová mapa rizikových silnic

Tento článek vyšel 10. ledna 2013
v ČMN 1, na straně 2, v rubrice

Na sklonku minulého roku proběhl v Praze již sedmý ročník mezinárodní konference „Bezpečná dopravní infrastruktura“, kde byla představena nejnovější verze mapy rizikových silnic v České republice.


Nová mapa rizikových silnic

Hlavním cílem konference je nejen upozorňovat na neuspokojivý stav silniční infrastruktury a jeho vliv na vznik a následky dopravních nehod, ale také seznamovat s vhodnými politickými a inženýrskými postupy pro zlepšení tohoto stavu, píše se v tiskovém prohlášení. Však také se konference, konané pod záštitou ministerstva dopravy a ve spolupráci s ÚAMK, zúčastnilo na 150 posluchačů z řad odborné veřejnosti. Mezi přednášejícími, kterých se během dvou dnů za přednáškovým pultem vystřídalo 25, byl i pan John Dawson z britského ústředí projektu EuroRAP, který ve spolupráci s místními autokluby (u nás ÚAMK) a asistenčními firmami (u nás CityPlan) monitoruje a hodnotí bezpečnost silnic ve 26 evropských zemích. A právě pan Dawson představil novou českou mapu rizikových silnic, zpracovanou podle metodiky EuroRAP.

„ Počet „bezpečných“ úseků zvýšil pouze o jeden ”

Mapa, která monitoruje dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy, je zpracovávána vždy během tří let, aby se vyloučily nahodilé extrémy, a momentálně nejnovější je za období 2009-2011. Udává tzv. relativní nehodovost, čili počet nehod nikoli absolutně, nýbrž vzhledem k intenzitě provozu (na miliardu vozových kilometrů), a jednotlivé úseky jsou potom podle výsledného koeficientu zařazeny do jednoho z pěti intervalů. To vidíme na mapě ve formě barevného zvýraznění: zelená jsou místa s nízkým rizikem (aktuálně 9 % z posuzovaných silnic), žlutá se středně nízkým (25 %), oranžová znamená střední riziko (23 %), červená středně vysoké riziko (33 %) a černá riziko vysoké (10 %). Porovnání s předchozí mapou, vytvořenou v letech 2008-2010, nedopadlo zrovna dobře, neboť zatímco dříve byl počet zelených a černých úseků téměř totožný (19 proti 20), nyní se počet „bezpečných“ úseků zvýšil pouze o jeden, zatímco těch „nebezpečných“ přibylo o více než třetinu!

Subjekty, které by se do této mapy měly zadívat nejpodrobněji, jsou určitě správci komunikací (podle zjištění policie jsou u 42 % smrtelných nehod zjištěny na daném místě nedostatky, které se mohou podílet na samotné nehodě a jejích následcích), nicméně i pro nás motorkáře to je zajímavé pokoukání. Už proto, že mezi černými úseky nechybí třeba oblíbená Dubá nebo Buchláky… 

Vyšlo v ČMN 1/2013

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.