Nová mapa rizikových silnic
Tento článek vyšel 10. ledna 2013
v ČMN 1, na straně 2, v rubrice
Na sklonku minulého roku proběhl v Praze již sedmý ročník mezinárodní konference „Bezpečná dopravní infrastruktura“, kde byla představena nejnovější verze mapy rizikových silnic v České republice.
Hlavním cílem konference je nejen upozorňovat na neuspokojivý stav silniční infrastruktury a jeho vliv na vznik a následky dopravních nehod, ale také seznamovat s vhodnými politickými a inženýrskými postupy pro zlepšení tohoto stavu, píše se v tiskovém prohlášení. Však také se konference, konané pod záštitou ministerstva dopravy a ve spolupráci s ÚAMK, zúčastnilo na 150 posluchačů z řad odborné veřejnosti. Mezi přednášejícími, kterých se během dvou dnů za přednáškovým pultem vystřídalo 25, byl i pan John Dawson z britského ústředí projektu EuroRAP, který ve spolupráci s místními autokluby (u nás ÚAMK) a asistenčními firmami (u nás CityPlan) monitoruje a hodnotí bezpečnost silnic ve 26 evropských zemích. A právě pan Dawson představil novou českou mapu rizikových silnic, zpracovanou podle metodiky EuroRAP.
„ Počet „bezpečných“ úseků zvýšil pouze o jeden ”
Mapa, která monitoruje dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy, je zpracovávána vždy během tří let, aby se vyloučily nahodilé extrémy, a momentálně nejnovější je za období 2009-2011. Udává tzv. relativní nehodovost, čili počet nehod nikoli absolutně, nýbrž vzhledem k intenzitě provozu (na miliardu vozových kilometrů), a jednotlivé úseky jsou potom podle výsledného koeficientu zařazeny do jednoho z pěti intervalů. To vidíme na mapě ve formě barevného zvýraznění: zelená jsou místa s nízkým rizikem (aktuálně 9 % z posuzovaných silnic), žlutá se středně nízkým (25 %), oranžová znamená střední riziko (23 %), červená středně vysoké riziko (33 %) a černá riziko vysoké (10 %). Porovnání s předchozí mapou, vytvořenou v letech 2008-2010, nedopadlo zrovna dobře, neboť zatímco dříve byl počet zelených a černých úseků téměř totožný (19 proti 20), nyní se počet „bezpečných“ úseků zvýšil pouze o jeden, zatímco těch „nebezpečných“ přibylo o více než třetinu!
Subjekty, které by se do této mapy měly zadívat nejpodrobněji, jsou určitě správci komunikací (podle zjištění policie jsou u 42 % smrtelných nehod zjištěny na daném místě nedostatky, které se mohou podílet na samotné nehodě a jejích následcích), nicméně i pro nás motorkáře to je zajímavé pokoukání. Už proto, že mezi černými úseky nechybí třeba oblíbená Dubá nebo Buchláky…
Vyšlo v ČMN 1/2013
Fotogalerie