Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »
Jan Rameš
Text:
Jan Rameš Fotografie:
EuroRAP

Nová mapa rizikových silnic

Tento článek vyšel 10. ledna 2013
v ČMN 1, na straně 2, v rubrice

Na sklonku minulého roku proběhl v Praze již sedmý ročník mezinárodní konference „Bezpečná dopravní infrastruktura“, kde byla představena nejnovější verze mapy rizikových silnic v České republice.


Nová mapa rizikových silnic

Hlavním cílem konference je nejen upozorňovat na neuspokojivý stav silniční infrastruktury a jeho vliv na vznik a následky dopravních nehod, ale také seznamovat s vhodnými politickými a inženýrskými postupy pro zlepšení tohoto stavu, píše se v tiskovém prohlášení. Však také se konference, konané pod záštitou ministerstva dopravy a ve spolupráci s ÚAMK, zúčastnilo na 150 posluchačů z řad odborné veřejnosti. Mezi přednášejícími, kterých se během dvou dnů za přednáškovým pultem vystřídalo 25, byl i pan John Dawson z britského ústředí projektu EuroRAP, který ve spolupráci s místními autokluby (u nás ÚAMK) a asistenčními firmami (u nás CityPlan) monitoruje a hodnotí bezpečnost silnic ve 26 evropských zemích. A právě pan Dawson představil novou českou mapu rizikových silnic, zpracovanou podle metodiky EuroRAP.

„ Počet „bezpečných“ úseků zvýšil pouze o jeden ”

Mapa, která monitoruje dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy, je zpracovávána vždy během tří let, aby se vyloučily nahodilé extrémy, a momentálně nejnovější je za období 2009-2011. Udává tzv. relativní nehodovost, čili počet nehod nikoli absolutně, nýbrž vzhledem k intenzitě provozu (na miliardu vozových kilometrů), a jednotlivé úseky jsou potom podle výsledného koeficientu zařazeny do jednoho z pěti intervalů. To vidíme na mapě ve formě barevného zvýraznění: zelená jsou místa s nízkým rizikem (aktuálně 9 % z posuzovaných silnic), žlutá se středně nízkým (25 %), oranžová znamená střední riziko (23 %), červená středně vysoké riziko (33 %) a černá riziko vysoké (10 %). Porovnání s předchozí mapou, vytvořenou v letech 2008-2010, nedopadlo zrovna dobře, neboť zatímco dříve byl počet zelených a černých úseků téměř totožný (19 proti 20), nyní se počet „bezpečných“ úseků zvýšil pouze o jeden, zatímco těch „nebezpečných“ přibylo o více než třetinu!

Subjekty, které by se do této mapy měly zadívat nejpodrobněji, jsou určitě správci komunikací (podle zjištění policie jsou u 42 % smrtelných nehod zjištěny na daném místě nedostatky, které se mohou podílet na samotné nehodě a jejích následcích), nicméně i pro nás motorkáře to je zajímavé pokoukání. Už proto, že mezi černými úseky nechybí třeba oblíbená Dubá nebo Buchláky… 

Vyšlo v ČMN 1/2013

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.