Tygr bude sportovat
Tento článek vyšel 24. ledna 2013
v ČMN 2, na straně 2, v rubrice AKTUALITY
Britský Triumph se dostal do patové situace: nabízí Tigera ve formě svižné osmistovky, velkou těžkou dvanáctistovku, a mezi nimi trochu opuštěnou 1050. Co s ní, když do starého železa ještě nepatří? A tak vznikl Tiger Sport, představený v minulých dnech na bruselském autosalonu.
Tiger 1050 bývala nesmírně zajímavá motorka pro cestovatele, kteří potřebovali komfort na dlouhý přesun někam, kde se chtěli vyřádit. Tohle nikdy nebyl stroj pro expedici do Mongolska, ale na prodloužené výlety v Alpách, kam jste dorazili do kempu, shodili bagáž a dva dny si nalehko užívali zatáčkové nirvány. Pro tyhle účely je teď Tiger Sport ještě vylepšený.
Sport nejen v názvu
Jiné přední světlo, podsedlák, boční panely, klín pod motorem a vylepšené plexi nebijí do očí, ale přidávají na dynamice a lehkosti. Nejviditelnější změna se týká zavěšení zadního kola, kde se objevila parádní jednoramenná kývačka. Ruku v ruce s touhle změnou jdou logicky jiné ráfky, na nichž se z prvovýroby budou objevovat sportovně cestovní Pirellky Angel GT. Když už koukáme na kola – brzdová soustava s radiálně montovanými čtyřpístky Nissin zůstala stejná, ovšem ABS dostalo nový modulátor s vylepšeným chováním.
Už tak ostrá Tigerova geometrie má ještě postavenější přední vidlici v úhlu 22,8 stupně (dříve 23,2), což je kompenzováno o chlup delší stopou (88,7?mm namísto 87,7, ale stejně je to jak u stopětadvacítky) a rozvorem prodlouženým o 27?mm na 1537. Odpružení bylo celé přenastaveno, jsou tady jiné pružiny i ventily, to aby byl podvozek citlivější a měl více rezerv pro plné zatížení bagáží a spolujezdcem. Pro to se hodí i nový silnější podsedlový rám, dovolující montáž větších kufrů.
Sedlo dolů, koně vzhůru
Jiný podsedlák má ještě druhý efekt, a sice snížení výšky sedla o pět milimetrů na 830. Sedátko je navíc vepředu zúžené, takže i menší piloti dobře dosáhnou na zem, navíc je delší, a ve spojení s nižšími a blíže k řidiči orien-
tovanými řídítky (nyní z nich můžete přepínat funkce přístrojové desky) podporuje sportovní charakter novinky. Také sezení spolujezdce je níže, manželka za vámi nebude tak vyčnívat a potěší ji i nová madla.
Starý Tiger nebyl žádný lenochod a jeho tříválcová charakteristika „pořád síly dost“ si o vylepšení neříkala, nicméně Sport má díky jinému výfuku a upravenému sání výkon zvýšený ze 113 na 125 koní při 9400 otáčkách! Točivý moment, jehož maximum se z 98 newtonmetrů vyšplhalo na 104, vrcholí už v nizoučkých 4300, což prozrazuje prakticky plochou krouťákovou křivku a lineární nárůst výkonu. A nemusí vás mrzet, že hmotnost stoupla o sedm kilo na 235 i s plnou 20litrovou bandaskou. Dynamika totiž bude ještě lepší, převodovka má vylepšené řazení a na zadní rozetě přibyl zoubek pro lepší akceleraci, přesto má být spotřeba paliva o nějakých sedm procent nižší.
Nový Triumph Tiger Sport by se do České republiky měl dostat ještě teď před koncem ledna, cena byla stanovena na 11 440 eur, čili zhruba 300 tisíc korun.
Vyšlo v ČMN 2/2013
Fotogalerie