Jan Rameš
Text:
Jan Rameš Fotografie:
Triumph

Tygr bude sportovat

Tento článek vyšel 24. ledna 2013
v ČMN 2, na straně 2, v rubrice AKTUALITY

 Britský Triumph se dostal do patové situace: nabízí Tigera ve formě svižné osmistovky, velkou těžkou dvanáctistovku, a mezi nimi trochu opuštěnou 1050. Co s ní, když do starého železa ještě nepatří? A tak vznikl Tiger Sport, představený v minulých dnech na bruselském autosalonu.


Tygr bude sportovat

Tiger 1050 bývala nesmírně zajímavá motorka pro cestovatele, kteří potřebovali komfort na dlouhý přesun někam, kde se chtěli vyřádit. Tohle nikdy nebyl stroj pro expedici do Mongolska, ale na prodloužené výlety v Alpách, kam jste dorazili do kempu, shodili bagáž a dva dny si nalehko užívali zatáčkové nirvány. Pro tyhle účely je teď Tiger Sport ještě vylepšený.

Sport nejen v názvu
Jiné přední světlo, podsedlák, boční panely, klín pod motorem a vylepšené plexi nebijí do očí, ale přidávají na dynamice a lehkosti. Nejviditelnější změna se týká zavěšení zadního kola, kde se objevila parádní jednoramenná kývačka. Ruku v ruce s touhle změnou jdou logicky jiné ráfky, na nichž se z prvovýroby budou objevovat sportovně cestovní Pirellky Angel GT. Když už koukáme na kola – brzdová soustava s radiálně montovanými čtyřpístky Nissin zůstala stejná, ovšem ABS dostalo nový modulátor s vylepšeným chováním.
Už tak ostrá Tigerova geometrie má ještě postavenější přední vidlici v úhlu 22,8 stupně (dříve 23,2), což je kompenzováno o chlup delší stopou (88,7?mm namísto 87,7, ale stejně je to jak u stopětadvacítky) a rozvorem prodlouženým o 27?mm na 1537. Odpružení bylo celé přenastaveno, jsou tady jiné pružiny i ventily, to aby byl podvozek citlivější a měl více rezerv pro plné zatížení bagáží a spolujezdcem. Pro to se hodí i nový silnější podsedlový rám, dovolující montáž větších kufrů.

Sedlo dolů, koně vzhůru
Jiný podsedlák má ještě druhý efekt, a sice snížení výšky sedla o pět milimetrů na 830. Sedátko je navíc vepředu zúžené, takže i menší piloti dobře dosáhnou na zem, navíc je delší, a ve spojení s nižšími a blíže k řidiči orien-
tovanými řídítky (nyní z nich můžete přepínat funkce přístrojové desky) podporuje sportovní charakter novinky. Také sezení spolujezdce je níže, manželka za vámi nebude tak vyčnívat a potěší ji i nová madla.
Starý Tiger nebyl žádný lenochod a jeho tříválcová charakteristika „pořád síly dost“ si o vylepšení neříkala, nicméně Sport má díky jinému výfuku a upravenému sání výkon zvýšený ze 113 na 125 koní při 9400 otáčkách! Točivý moment, jehož maximum se z 98 newtonmetrů vyšplhalo na 104, vrcholí už v nizoučkých 4300, což prozrazuje prakticky plochou krouťákovou křivku a lineární nárůst výkonu. A nemusí vás mrzet, že hmotnost stoupla o sedm kilo na 235 i s plnou 20litrovou bandaskou. Dynamika totiž bude ještě lepší, převodovka má vylepšené řazení a na zadní rozetě přibyl zoubek pro lepší akceleraci, přesto má být spotřeba paliva o nějakých sedm procent nižší.
Nový Triumph Tiger Sport by se do České republiky měl dostat ještě teď před koncem ledna, cena byla stanovena na 11 440 eur, čili zhruba 300 tisíc korun. 

Vyšlo v ČMN 2/2013

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.