Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »
Ivo Helikar
Text:
Ivo Helikar Fotografie:
Youthstream

Nejsilnější, máte padáka

Tento článek vyšel 19. září 2013
v ČMN 19, na straně 2, v rubrice

Zatímco promotér Youthstream už před pár měsíci ohlásil zrušení MS motokrosové třídy MX3, z české strany se na tiskovce k obhajobě světového stříbra Martina Michka ozvaly pochybnosti nad ukončením seriálu a přání domácí federace, aby nejsilnější třída pokračovala i v příštím roce.


Nejsilnější, máte padáka

 Úspěch Martina Michka v MS MX3 je nepopiratelný, zasloužený a hodný gratulace, ale jeho skutečná hodnota ve světě motokrosu, a to je potřeba si férově přiznat, je nepříliš velká. Ať tak, či tak, MX3 byla až doteď jedinou otevřenou světovou třídou, kam se mohl přihlásit kdokoliv, ovšem světové špičky a týmy to (i přes zajištěnou nesmrtelnost v historických tabulkách) ignorovaly.

Původní světové půllitry stály u zrodu motokrosu. Vždyť Motokros národů se v kalendáři FIM objevil poprvé už v roce 1947. Právě Motokros národů byl až do roku 1985 jen závodem pětistovek. Ostatní třídy měly svá samostatná světová družstva, od roku 1961 se jela Trofej národů ve třídě 250 a od roku 1981 si to v Poháru národů mezi sebou rozdaly i stopědvacítky. Vše se spojilo do jednoho společného MS až v roce 1985 právě pod názvem Motokros národů.
Od roku 1952 se konalo ME jednotlivců třídy 500 a roku 1957 se znovu jako první proměnilo v MS. Dvěstěpadesátky získaly svůj světový šampionát o pět let později, stopětadvacítky po dvouleté evropské předehře od roku 1975. Dlouhá léta byly šampionáty přibližně na stejné úrovni, i když v Československu dostávaly přednost hlavně dvě slabší třídy. Půllitry měly svá velká jména, mistrovský titul oslavilo celkem 29 jezdců, hned šestnáct závodníků získalo za 57 let existence této třídy dva nebo více světových titulů. Prvním mistrem světa se stal Švéd Bill Nilsson, po pěti titulech mají v historických záznamech Belgičané Roger de Coster a Joël Smets.

Výraznějšího sestupu ze slávy se pětistovky, vlastně už šestsetpadesátky, dočkaly po spojení všech tříd do jediného podniku po jedné jízdě v roce 2003. Objemově nejsilnější třída se během závodního odpoledne jezdila jako poslední a diváci se často vytráceli předčasně domů, aby nemuseli dlouho čekat v kolonách. O rok později nový promotér, společnost Youthstream, přejmenoval třídy na MX1, 2 a 3. Zatímco jedničky a dvojky se jezdily nadále v jednom podniku, třída MX3 dostala společně s ME 125 vlastní závody. Už to začínalo jít z kopce, MX3 se tím dostala na okraj zájmu. Bývalým půllitrům nepřáli ani výrobci, ani jedna japonská fabrika nevyráběla vyšší objemy motoru. Jezdci si v prvních letech museli dokupovat kity s větším válcem, teprve později přišlo povolení startovat i se čtyřistapadesátkou. Ani média tuhle třídu nepodporovala, i když se v ní jezdily zajímavé a vyrovnané závody. Jen u nás cítili, že bychom mohli mít ve skomírajícím šampionátu šanci. Byl o mnoho lacinější než velký svět motokrosu, nepanovala zde zdaleka taková konkurence, navíc reprezentanti malé země uprostřed Evropy s nevýznamným trhem neměli šanci na tovární podporu v hlavních třídách. Jen Ervín Krajčovič a jeho Delta Racing se pokoušel několik let prorazit do MX1/MX2, ostatním bylo souzeno MX3. Bylo jasné, že se musí dříve nebo později něco změnit. Vždyť letošního MS MX3 se pravidelně zúčastňovalo deset jezdců, všechny jízdy seriálu absolvovalo dokonce jen sedm z nich.

Škoda, ať už se to stane teď, nebo později, odchází kus motocyklové sportovní historie. Stejně jako když na silnici bez náhrady končily třídy 175 a 350. Pro mě je to tak trochu konec schizofrenie, na jedné straně totiž stály vítané úspěchy našich jezdců, na straně druhé… škoda povídat. Ale to bychom se dostali ještě na tenčí led. Co kdybych si položil otázku, kam vlastně ve sportovním žebříčku zařadit samotný prestižní seriál MS MX1/MX2, když v Americe jezdí lepší závodníci? Mohl bych třeba zapochybovat i o skutečné hodnotě titulů Cairoliho nebo Herlingse, a to už na mně fakt nechtějte.
 

Vyšlo v ČMN 19/2013

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.