O designu


Jak věci, zvířata či lidé vypadají, se nám buď líbí, nebo nelíbí. Dokážete si ale smysluplně odpovědět na otázku, proč se vám líbí blond holky? Blondýna se vám líbí, protože je blonďatá. A jste v kruhu, kdy příčina je i následek. Prostě to tak je a basta.


O designu

Stejné je to s designem motorek. Podíváte se na jakýkoli stroj a úplně ta první informace, kterou vám o něm váš mozek vydá, je, jestli se vám líbí nebo nelíbí. Žádné „skvělá dvouválcová dvanáctistovka se dvěma svíčkami na válec, antihoppingovou spojkou a elektronickým plynem“. Je to tvar, co rozhoduje o vaší prvotní reakci. Pokud je na kapotě nějaká hranka, neřešíte, že je praktická, protože odklání vzduch, prostě vidíte hranku na kapotě a víte, že se vám buď líbí, nebo nelíbí. Pro spoustu motorek je toto požehnání, pro spoustu jejich záhuba. Pořídili byste si motorku, která se vám nelíbí? O které byste si při každém otevření dveří od garáže říkali, jak je hnusná? To už by vás musela svými vlastnostmi pořádně uhranout. A stejně si pořád budete říkat, že to je fajn motorka, jen škoda, že nevypadá líp.
Přeskočím o šuplík vedle, do aut. Ve Volvu prý provedli vědecký experiment, jenž měl zjistit, jak silnou emocionální reakci dokáže vyvolat design vozu. Výzkumu se zúčastnilo 2000 lidí obou pohlaví (teda měli buď jedno, nebo druhé, nebyly to dva tisíce hermafroditů), kterým byly promítány různé obrázky a přes EEG zaznamenávána elektrická aktivita podél vlasové pokožky a měřeno kolísání napětí iontového toku mozkových neuronů (jo, takovýhle strašný věci těm chudákům dělali). Samozřejmě se to točilo hlavně kolem aut, ovšem nechyběly ani atraktivní muži a ženy, a jelikož se zkoumaly i protipóly, tak byly zařazeny také obrázky starších vozidel nebo plačícího dítěte. A nevěřili byste, co nám na nás mozky respondentů naprášily!
Na tvar vozu reagujeme velmi emocionálně, zejména muži jsou prý snad až geneticky naprogramováni k obdivování štíhlých tvarů s ladnými křivkami. Muži navíc v 74?% případů potvrdili, že mají při pohledu na líbivý automobil příjemné pocity, a 60?% přidalo, že jim řízení pěkného auta přináší pocit uspokojení a sebejistoty. Pokud si však myslíte, že vám pěkná kára u holek vyretušuje pivní panděro a mastné vlasy, tak jste na omylu, protože pouze 33?% žen ohodnotilo design vozu výše než fotografii pohledného muže.
Vyloženě zajímavě dopadl pohled na plačící dítě. Že je u žen emocionální reakce dvakrát silnější než u mužů, to asi objevem století nebude, ovšem že mužům se při pohledu na obrázky krásného vozu zvedla větší míra emocí než při pohledu na plačící dítě, to jsem nečekal. Dobré vědět. Až bude naše juniorka před hračkárnou řvát, že chce to a to a to, nenechám se vyprovokovat, kouknu na nejbližší hezké auto a bude mi fajn. A radši si do kapsy od bundy preventivně strčím „obrázek poslední záchrany“, přeci jen u nás na vsi jsou řvoucí děcka nad Aston Martiny v drtivé převaze.
A jdeme do finále. Pro muže je nejatraktivnější částí automobilu jeho příď, oproti tomu u žen získala největší ohlas jeho zadní část – přečtěte si Sigmunda Freuda, tam to určitě někde bude. Co mě ale rozsekalo, byla informace, že pro 43?% mužů je tvar a design vozu jeho nejpřitažlivějším aspektem, který je pro ně důležitější než interiér, funkce, kola nebo motor! Tak z toho se mi udělalo špatně. Propusťte konstruktéry, najměte designéry! Lidstvo blbne, tvar převzal vládu nad funkcí. Je jedno, jaký krám vyrobíte, hlavně že dobře vypadá. No to jsme dopadli.
Ale ať nekončím pesimisticky – proč tohoto výzkumu nevyužít při přípravě nových motorek? U specifických strojů, u nichž je dopředu jasné, že prodeje nebudou astronomické, ať si šílený designér páchá, co chce. Ale když jde o tahouna nabídky, který prostě nesmí zklamat, tak bych do posluchárny nahnal tisíc lidí, každý by na hlavu dostal čidla EEG, vepředu by u tabule stál designér a kreslil. A jakmile by mozky nadpoloviční většiny přihlížejících vyhodnotily, že se jim poslední načrtnutá křivka nelíbí, ozval by se varovný bzučák a designér by to hned předělal. Boží! Nebo si tenhle způsob představte u přestaveb – do vašeho custom studia přijde zákazník, že chce nějakou motorku, vy mu nasadíte helmici a za hodinku máte na papíře přesně, ale úplně přesně to, co zákazník chtěl. Říká, že se mu to nelíbí? No tak to kecá, páč si to sám „vybzučel“ a teď z toho jen chce vycouvat, protože mu došly lováče v kešeni. Řeknu vám, my až se tomu našemu mozku dostaneme na kobylku, to se budou dít věci! Budu se modlit, ať to trvá co nejdéle…



PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.