Přetažený šrouby

Byl jsem v pneuservisu nechat si přezout auto na zimáky. Jo, je to plechovka, ...

Celý článek »
 Dobrá volba

Máme za sebou parlamentní volby. Jako obvykle jsme se před volbami od všech kandidujících ...

Celý článek »

Dávno, hrozně dávno…


Minulý týden mi jeden z našich čtenářů poslal výtisk starého čtrnáctideníku, náhodou z roku, v němž jsem se narodil.


Dávno, hrozně dávno…

Hlavně prý kvůli tomu, že tam byla na straně 429 otištěna fotka mého otce na závodní motorce. Nebojte, ten časopis neměl tolik stran, vlastně jen 32, což, vzhledem k tomu, že šlo o číslo 14, odpovídá číslování stránek od začátku roku. Bylo to sice trochu divné, ale co, na maličkosti se tehdy nehledělo, budovali jsme lepší zítřky a velká čísla se k tomu hodila. Byla to doba, o níž tehdejší představitelé rádi říkali úsměvnou průpovídku, že, „…do komunismu nevjedeme na motorce, ale autem“. Bývali jsme světovou velmocí ve výrobě motocyklů a tahle věta vedla časem k nelichotivému konci českých motocyklů ve světové konkurenci.
Jsem vděčný, že našemu čtenáři stálo za to dojít s obálkou na poštu, zaplatit poštovné a poslat mi tenhle historický pozdrav. Listoval jsem časopisem jako uhranutý, četl články jeden po druhém a usmíval se na zažloutlé stránky od ucha k uchu. Jaká vlastně byla doba, v níž si motoristický časopis kupovaly co dva týdny za dvě koruny desetitisíce nadšenců? Prolistujme si ho společně, všechno začíná na druhé straně obálky fotoreportáží z mistrovské motocyklové soutěže v „Gottvaldově“, pokračuje na straně 417 úvodníkem s názvem, „Je čas přiložit ruku k dílu“. Nemusíte číst dál, kombajn vyfocený nad článkem vypovídá o obsahu dost. Na straně 423 jsou čtenáři seznamováni s výherci velké ankety. Úřadující mistr Evropy terénních závodů Jaromír Čížek vylosoval z 20 072 vyplněných dotazníků šťastlivce, kteří se podělili o ceny, skútr Čezeta, motocykl Jawa – ČZ 175, skútr Manet, moped Stadion a moped Jawa. Na stejné stránce se píše o pražských šlapačkách, o stránku dál se ve Slaném prohánějí po oválu plochodrážníci Tomíček (nejst.) a Špinka (st.). Nechybí tu reportáž ze silničního závodu ve Starém městě, s Malinou, Srnou, Havlem, Lukšíkem, Žípkem, Bojerem, Bočkem, Šťastným, Slavíčkem a Frankiem, pardon, tenkrát ještě Františkem Mrázkem. Následuje článek z motokrosu s výstižným názvem, „Polánka, Čížek, Souček“, nabitý dalšími jmény, Chárou (st.), Hameršmídem (st.), Válkem (Vlastou), Krajčovičem (st.). Autorem je pozdější šéfredaktor periodika Miroslav Ebr. Následuje další stránka z motocyklových soutěží a znovu velká jména, A. a B. Roučkovi, Pudil, Šťástka, Kauler, Bouška, Dubšík. A na protějším listu reportáž ze silničního závodu v estonském Tallinu, kam se přišlo podívat 200 tisíc diváků. Ne za víkend, jak se teď počítá, ale za jeden den, což mi připomnělo, že v neděli přišlo povzbudit v Misanu Rossiho jen přibližně 55 tisíc lidí. A další jména, Parus, Srna, Helikar, Čada. Autorem je, bože můj, Oldřich Haken, svazarmovský funkcionář, který se tak nechvalně podepsal pod Faltovou kauzou ve čtyřiasedmdesátém. A dole odstavec o Šťastném a Havlovi na Hockenheimu. Pak je tu na straně 443 článek, jehož autor se ptá, zda bude Praha velkoměstem i v dopravě. Kladné odpovědi by se v dopravních zácpách nedočkal dodnes.
Vzala mě ale zadní strana obálky, na Karlově mostě panuje běžný dopravní provoz a vepředu stojí nový (starý) moped. Titulek hlásá, že po Pionýru a mopedu Stadion je posledním typem lidového dopravního prostředku nový moped Jawa 50. No, fakt mě to vzalo, protože jsem si až do té doby myslel, že po Karlově mostě jezdila auta naposledy snad někdy ve středověku a moped Jawa brázdil české silnice desetiletí před mým narozením. Asi už fakt hodně pamatuju, škoda že někdy zapomínám.
Jo, skoro jsem zapomněl, našemu milému panu čtenáři touto cestou děkuju.
 



PŘEHLED ČLÁNKŮ
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz
.