Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
archiv ČMN

Zlaté české konstrukce


Některé týdny o slušné téma na úvodník nezavadíte. Jsou ale okamžiky, kdy témata jsou a nejlépe je, když spolu souvisejí. Tak jako je tomu nyní. Shrnu události: z Jawy unikly fotky nové tisícovky, začínají motocyklové veletrhy a nové knihy Libora Marčíka rozšířily náš shop. Spojitosti vysvětlím.
 


Zlaté české konstrukce

Libor Marčík ve svých knihách mapuje historii české motocyklové výroby. Konkrétně od prvních motocyklů do roku 1953, kdy veškerá konkurence na našem území padla na úkor centrálního plánování a znárodňování. Do té doby ale v naší kotlině vznikly (a často také rychle zanikly) desítky, možná stovky drobných i větších výrobců motocyklů. A protože Čína, Japonsko a Tchajwan ještě zdaleka nepatřily mezi průmyslové velmoci, naši výrobci se převážně spoléhali na vlastní konstrukce, vlastní výrobu a vlastní zkušenosti. I když pravda sem tam si něco vypůjčili z Anglie nebo Německa. To nic nemění na faktu, že vznikaly úžasné konstrukce, nad kterými zůstávali odborníci i laici jen užasle stát. Různé průmyslové, automobilové a motocyklové výstavy pak byly plné exkluzivních novinek tuzemských dílen. Ne všechny se sice dostaly do sériové výroby, ale rozhodně se dá říct, že Československo drželo krok (a někdy i diktovalo) se světem. O čemž ostatně svědčí řada patentů českých konstruktérů.
Jawa a litr. To je už téměř klasické téma. Průlom z minulého měsíce, kdy do světa unikly dost vypovídající snímky tohoto motocyklu, se dal dříve nebo později čekat. Týnečtí si určitě přáli lepší vstup na scénu, na druhou stranu představení tak dlouho odkládali, až to „udělal“ někdo za ně. Pokud by Jawa na tento projekt nečerpala státní dotaze, zřejmě by nemohl nikdo říct ani slovo. Je každého vůle, čím chce zaujmout trh. Takhle se ale rozvířila debata, co to za „naše“ peníze vyvinuli a jestli vůbec vyvíjeli, anebo jen nakoupili díly v německé MZ. No, pravdu odhalí zřejmě podzim, kdy by měla být nová Jawa, alespoň podle slov zástupců továrny, odhalena. I když u nás ty termíny odhalování a dokončování staveb jsou spíše jen orientační.
Motocyklové veletrhy. Jako každý rok, je to takové symbolické otevření sezony. A jako každý rok je zřejmě jen minimální šance, že se na některé z nich představí nějaká česká motocyklová „bomba“. Nechci snižovat přínos českých firem vyrábějících příslušenství, výstroj a doplňky. Těm všem držím palce a jsem rád, že se dokáží prosadit v konkurenci světových značek. Ale jakožto občan bývalé motocyklové velmoci s tak bohatou historií (kterou tak důkladně Libor Marčík a další autoři mapují) bych si přál motocyklovou premiéru domácí značky, nad kterou by stejně jako za první republiky odborníci a veřejnost z celého světa jen užasle zůstali stát.
Alespoň částečně se tak stane na našem stánku na Motosalonu v Letňanech, kde budou vystaveny dva závodní motocykly, a to původní Perti a nové FGR. Na nich uvidíte, jak moc se změnila závodní technika silničních malorážek. Což se ostatně můžete dočíst také v rubrice historie v těchto ČMN.
Příjemné čtení a vstup do sezony vám přeje
Petr Pour



PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.