Zlaté české konstrukce
Některé týdny o slušné téma na úvodník nezavadíte. Jsou ale okamžiky, kdy témata jsou a nejlépe je, když spolu souvisejí. Tak jako je tomu nyní. Shrnu události: z Jawy unikly fotky nové tisícovky, začínají motocyklové veletrhy a nové knihy Libora Marčíka rozšířily náš shop. Spojitosti vysvětlím.
Libor Marčík ve svých knihách mapuje historii české motocyklové výroby. Konkrétně od prvních motocyklů do roku 1953, kdy veškerá konkurence na našem území padla na úkor centrálního plánování a znárodňování. Do té doby ale v naší kotlině vznikly (a často také rychle zanikly) desítky, možná stovky drobných i větších výrobců motocyklů. A protože Čína, Japonsko a Tchajwan ještě zdaleka nepatřily mezi průmyslové velmoci, naši výrobci se převážně spoléhali na vlastní konstrukce, vlastní výrobu a vlastní zkušenosti. I když pravda sem tam si něco vypůjčili z Anglie nebo Německa. To nic nemění na faktu, že vznikaly úžasné konstrukce, nad kterými zůstávali odborníci i laici jen užasle stát. Různé průmyslové, automobilové a motocyklové výstavy pak byly plné exkluzivních novinek tuzemských dílen. Ne všechny se sice dostaly do sériové výroby, ale rozhodně se dá říct, že Československo drželo krok (a někdy i diktovalo) se světem. O čemž ostatně svědčí řada patentů českých konstruktérů.
Jawa a litr. To je už téměř klasické téma. Průlom z minulého měsíce, kdy do světa unikly dost vypovídající snímky tohoto motocyklu, se dal dříve nebo později čekat. Týnečtí si určitě přáli lepší vstup na scénu, na druhou stranu představení tak dlouho odkládali, až to „udělal“ někdo za ně. Pokud by Jawa na tento projekt nečerpala státní dotaze, zřejmě by nemohl nikdo říct ani slovo. Je každého vůle, čím chce zaujmout trh. Takhle se ale rozvířila debata, co to za „naše“ peníze vyvinuli a jestli vůbec vyvíjeli, anebo jen nakoupili díly v německé MZ. No, pravdu odhalí zřejmě podzim, kdy by měla být nová Jawa, alespoň podle slov zástupců továrny, odhalena. I když u nás ty termíny odhalování a dokončování staveb jsou spíše jen orientační.
Motocyklové veletrhy. Jako každý rok, je to takové symbolické otevření sezony. A jako každý rok je zřejmě jen minimální šance, že se na některé z nich představí nějaká česká motocyklová „bomba“. Nechci snižovat přínos českých firem vyrábějících příslušenství, výstroj a doplňky. Těm všem držím palce a jsem rád, že se dokáží prosadit v konkurenci světových značek. Ale jakožto občan bývalé motocyklové velmoci s tak bohatou historií (kterou tak důkladně Libor Marčík a další autoři mapují) bych si přál motocyklovou premiéru domácí značky, nad kterou by stejně jako za první republiky odborníci a veřejnost z celého světa jen užasle zůstali stát.
Alespoň částečně se tak stane na našem stánku na Motosalonu v Letňanech, kde budou vystaveny dva závodní motocykly, a to původní Perti a nové FGR. Na nich uvidíte, jak moc se změnila závodní technika silničních malorážek. Což se ostatně můžete dočíst také v rubrice historie v těchto ČMN.
Příjemné čtení a vstup do sezony vám přeje
Petr Pour