To be or Youtube
Tuhle slovní hříčku parafrázující Hamletovo notoricky známé "být, či nebýt" jsem si prostě nemohl odpustit.
V posledních dnech jsem se totiž pustil do studií internetových videokanálů a pobavilo mě zjištění, jaká videa jsou na intenetu nejsledovanější. Zapomeňte na kvalitní videa s myšlenkou, obrazovou kvalitou nebo nedej bože dějem.
Nejvíce zhlédnutí sbírají hráči onlinových her. Nechápete? Jakožto Husákovo dítě jsem tomu taky nerozuměl. Prostě se borci natáčejí, jak na počítači hrají nějakou populární online hru a občas k tomu přidají nějaký humorný komentář nebo hysterický křik. Takové video vyvěšené na youtubu má miliony přehrátí.
V závěsu za "playery" jsou holčiny, které se tváří unyle a hodnotí nebo komentují různé holčičí věci. Narazil jsem na třičtvrtěhodinové (!) video slečny, která si od začátku do konce rozčesává vlasy. A tohle video nechápavě (jako já) nebo se zájmem vidělo dalších 850 tisíc uživatelů internetu. Takovou sledovanost by slečně mohl zavidět kdejaký televizní producent. Inu , nová doba si žádá nové formáty pořadů.
Takto snadné sdílení video obsahu přináší jedno velké úskalí. Kdokoliv díky tomu může velmi rychle přijít o důstojnost. Nejen zmíněná holčina se nyní někomu může zdát jako úplně blbá. Větším rizikem jsou nejrůznější držkopády, "kreše" a nemotornost.
Kdo v devadesátých letech hltal Eduarda Hrubeše a jeho Neváhej a toč!, si musí na internetu připadat jako v ráji. Desítky hodin opilců, nešiků, magorů z celého světa, kteří bourají, bourají víc nebo bourají příšerně. Na motorce, na kole, v autě, s letadlem, s lodí, s raketoplánem, se vším... Vlastně, ať hledáte, co hledáte, prakticky vždycky skončíte u videí nazvaných jako "crazy ... fails", kde za tři tečky si doplňte jakýkoliv dopravní prostředek.
Naštěstí lze i v této nekonečné směsi cizího neštěstí najít pěkná videa. To poslední, které mě potěšilo, zveřejnili před pár dny naši gymkhaneři a zachycuje jejich synchronizované proplétání kuželů. Pěkná práce. Díky za ni, kluci.
Youtube ČMN