Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
Petr Pour

Proč ne Jawa Rotax?

Tento článek vyšel 4. února 2016
v ČMN 3, na straně 2, v rubrice

 To se nedá přehlédnout. V tomto vydání ČMN se dočtete o další stavbě z dílny Mates Moto Servis.


Proč ne  Jawa Rotax?

Tentokrát jde o cesťák postavený na podvozku dvoudobé třistapadesátky s implementovaným motorem Rotax. Je to ten motor, který pár let před sametovou revolucí už Jawa do svých podvozků montovala. Nechme stranou diskuze, jestli šlo o nápad a iniciativu týnecké fabriky, nebo dovozce československých motocyklů na Britské ostrovy.

Při pohledu na tuto povedenou stavbu mě napadla jiná otázka. Proč Jawa nemohla s Rotaxem pokračovat dál? Vzájemná spolupráce (nebo byznys) skončila po pár letech a dejme tomu stovce motocyklů. Jawa se dál soustředila zase jen na dvoudobé stroje. Jenže do toho přišel pád komunismu a zhroucení východního bloku.

V tu chvíli museli mít týnečtí Rotax ještě v živé paměti. Proč se spolupráce s Rotaxem neobnovila, aby půllitr opět rozšířil nabídku naší tradiční značky? Tentokrát už by to nemuselo být jen nedosažitelné zboží určené pro zahraniční trh. I když i ten by možná po takovém motocyklu rád sáhl. Vždyť Jawa měla své jméno nejen v Rusku a na Kubě.

Největším přínosem by ale nejspíš byl vývoj. Jawa by dál pracovala s tímto motorem a mohla inovovat motocykl v závislosti na požadavcích trhu. Pravděpodobně by se dopracovala k podobnému výsledku, jako je stavba od „Matesa“.

Devadesátá léta by tak mohla být z pohledu tuzemské moto produkce mnohem zajímavější. Kromě cesťáku by tento motor určitě slušel i modelu Dakar. Pěkné endurko, ne že ne. Se stejným motorem v té době úspěšně jezdil Tuareg.

S příchodem nového milénia jsme s napětím čekali, kdy Jawa konečně přijde se čtyřtaktem. Nejčastější otázka byla: „Oni jestě furt něco vyráběj?“ A to i mezi motorkáři.

Přitom kontinuita mohla být zachována, protože v „šestsetpadesátce“ nakonec opět tepal Rotax. Ten velký krok, který Jawa udělala mezi modely 650 a 660, už si mohla odbýt o deset let dříve mezi 500 a 650.

Nejsem generál, abych mohl tvrdit, že to tak Jawa měla udělat. Dobře si pamatuji, jak po revoluci lidi až hystericky odmítali tuzemské značky, kterých byli přesyceni. Do produkce Jawy také určitě zasáhly privatizace a další vnější vlivy. Jen se ptám, jak by vypadal katalog Jawy pro rok 2016, kdyby neopustila projekt Jawa 500 Rotax? Co myslíte? Pište na mail autora nebo na FB Českých motocyklových novin.

Vyšlo v ČMN 3/2016


PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.