Smutné zprávy

Tyhle články se blbě čtou a ještě hůře píšou. Zubatá opět úřadovala v motorkářských ...

Celý článek »
Vzhůru za dobrodružstvím

Před třiceti lety odstartovala expedice Tatra kolem světa. Určitě si pamatujete na tu krásnou ...

Celý článek »
Petr Pour
Text:
Petr Pour

Kde začíná atraktivnost?


 Co je vlastně atraktivní závodění? Když se mrkneme na závody motocyklů, nalezneme hned několik cest, kterými se tvůrci regulí snaží (či snažili) zvýšit atraktivnost závodění. Vždy jde především o nějaké restrikce v podobě jednotných dodavatelů pneumatik, motorů, omezení elektroniky a podobně.


Nedávno jsem si přečetl zamyšlení, že Formule 1 absolutně ztrácí jakoukoliv atraktivnost. V kvalifikaci se rozdělí, kdo se kam postaví na rošt, a jakmile se odstartuje, je veškerá krása ta tam. K předjíždění dochází jen minimálně, a to díky „šidítku“ jménem DRS, velký vliv na výsledek má strategie počtu zastávek v depu a týmová režie už někdy zachází do nechutností, když evidentně rychlejší jezdec nesmí předjet stájového kolegu, protože by mu vzal body v celkovém hodnocení šampionátu. Formuli v současnosti nesleduji, právě proto, že když už jsem se na ni podíval, prostě jsem se nudil, takže tomuto zamyšlení celkem věřím.


Co je ale v současnosti vlastně atraktivní závodění? Když se mrkneme na závody motocyklů, nalezneme hned několik cest, kterými se tvůrci regulí snaží (či snažili) zvýšit atraktivnost závodění. Vždy jde především o nějaké restrikce v podobě jednotných dodavatelů pneumatik, motorů, omezení elektroniky a podobně. Když před šesti lety vznikla třída Moto2 (nahrazující do té doby jezděnou kubaturu dvoudobých čtvrtlitrů) s čtyřdobými šestistovkami, byla to přehlídka velmi atraktivních závodů. Do zatáček lítalo tak šest borců vedle sebe a každým průjezdem cílovky se měnilo pořadí. Jenže pro někoho i takto koukatelné závody mohly ztrácet na zajímavosti. Dodavatelem motorů byla a je totiž jen Honda. A to může být pro někoho nepřekonatelný problém (celkem pochopitelně).


V královské kubatuře zase postupně „došly týmy“, takže musela vzniknout podtřída CRT a následně Open s úlevami na technických specifikacích, ale s minimem konkurenceschopnosti vůči pravým MotoGP speciálům. Startovní pole je tak sice relativně početné, ale vy víte, že o vavříny se bude tahat přibližně šestice továrních (a satelitních) stálic. To vlastně také snižuje atraktivnost šampionátu.


Kdyby chtěl někdo namítat, že dříve to bylo lepší, bude mít pravdu jen částečně. Bývaly sezony, kdy v určitých třídách dominovala jediná značka (a často jen jediný jezdec). Vždy byly fabriky, které utápěly v motosportu velké peníze, a i když ty ostatní nepřevyšovaly třeba tolik výkonem, vždy se mohly opřít o spolehlivost svých strojů, a to jim zaručovalo tituly.


Jak teda zvýšit atraktivnost závodění? Nerad bych, aby to bylo po vzoru šampionátu elektroformulí, kde se jezdcům při závodech zvyšuje výkon podle hlasování fanoušků. Pevný finanční strop na vývoj a provoz týmů zase nejspíš nikdy úplně neprojde. Možná je to dobře, závodění bylo vždy přehlídkou vyspělých technologií a nových konstrukčních prvků a o to bychom nejspíš seškrcenými penězi přišli. Nemluvě o tom, že by značky ztratily zájem v takovém šampionátu figurovat. A v rámci zvýšení atraktivnosti by to chtělo naopak co nejvíce továren motivovat, aby do závodění investovaly. No, než se tak stane, atraktivnost bude zvyšovat nejspíš jen déšť, ten dokáže spolehlivě zamíchat pořadím. Ale přát motocyklovým závodníkům a fandům propršenou sezonu by bylo nemístné.


Takže prosluněné léto přeje
Petr Pour



PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Sportem ku...
ČMN 17/2016 - Petr Pour
Kam s ním
ČMN 16/2016 - Petr Pour
Kde začíná atraktivnost?
ČMN 15/2016 - Petr Pour
Od Assenu po Markétu
ČMN 14/2016 - Petr Pour
Blízká setkání...
ČMN 13/2016 - Petr Pour
Hold Katalánsku
ČMN 12/2016 - Petr Pour
Sportu zdar
ČMN 11/2016 - Petr Pour
Klíč k dokonalosti bude v klíči
ČMN 10/2016 - Petr Pour
Soudruhu, nezlob se
ČMN 9/2016 - Petr Pour
Jen jsem tam stál a nevěděl, co bude dál…
ČMN 8/2016 - David M. Bodlák
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

2. - 3. června
3. - 4. června
9. - 11. června
.