Kam s ním
Za posledních deset let jsem napsal desítky a možná už i nějakou tu stovku úvodníků. Přesné číslo nevím, evidenci si nevedu. Někdy je obtížnější najít téma, tak jsem si řekl, že najdu svůj první úvodník, mrknu, na jaké byl téma, a schválně, jestli se téma za deset let někam pohnulo.
Ten první byl v září 2006 a šlo o zamyšlení, jak by asi doprava ve městech vypadala, kdyby ulice byly plné pouze vyznavačů jedné stopy, ať už motorových, či bezmotorových. Tehdy mě celkem štvala i vzájemná netolerance mezi motorkáři a cyklisty, i přesto, že oba "druhy" jsou dopravním řetězci na spodních příčkách. Což později vyvrcholilo ostrým "konfliktem" po dopravní nehodě, kdy motorkář nechtěně vjel do skupiny cyklistických závodníků.
V roce 2016 je situace následovná. Řekl bych, že stále více rezidentů a záhumenkářů preferuje ve velkých městech jednostopu dopravu. Svůj podíl na tom jistě má změna legislativy, kdy k řízení některých skútrů stačí pouze řidičák na auto. A to je nejspíš dobře. I když ani zdaleka se nedá hovořit o ideálním stavu, kdy se díky skútristům a motorkářům uleví městské dopravě. A nepomáhají tomu ani městské radnice.
Například v Praze se buduje stále víc parkovacích zón pouze pro místní, ale že by stejně houfně vznikala místa vyhrazená jednostopým, to jsem si nevšiml. Jasně, na zónách prý můžeme parkovat bezplatně,ale stejně se cpeme někam ke klandru na chodník kvůli zamknutí. To ale znamená svěřit se libovůli strážníků, jestli mě nechají bez pokuty.
Proč by na rohu nemohl vzniknout plácek (velikosti jednoho místa pro automobil) s šikmými pruhy a zábradlím umožňujícím zamykatelné ukotvení svého stroje? Místo, kam by mířila městská kamera (kterých je v ulicích beztak dost) a které by v lepším případě bylo i kryto stříškou? Snad v budoucnu. Ovšem je možné, že spolu s tím zavede Praha zákaz vjezdu starších motocyklů nesplňujících nějakou euro normu, stejně jako učinila Paříž, a bude zase „vymalováno“.
Kvalitní parkovací místa vám přeje
Petr Pour