Městská policie chce vymýtit padouchy pomocí Can-Amu
Tento článek vyšel 23. července 2009
v ČMN 29, na straně 2, v rubrice
Pro velmi neobvyklý dopravní prostředek se rozhodla městská policie na Praze 1. Ta chce zvýšit efektivitu svých zásahů pomocí trojkolky Can-Am Spyder.
Po prvním zaregistrování tohoto rozhodnutí většina z nás v redakci jen nevěřícně zakroutila hlavou, co že to ti strážníci zase vymysleli. Není to totiž poprvé, kdy si nějaká obecní (městská) policie ke své činnosti vybrala dost nezvyklý dopravní prostředek. Nedávno jsme vás informovali o hradeckých strážnících, kteří mají těžkotonážní Harley-Davidson Electra Glide a údajně je připraven i jeden Buell pro testování pražskou městskou policií. Vhodnost těchto strojů je pro policejní složky středoevropských měst přinejmenším diskutabilní. Stejně jako tříkolka Can-Am za téměř půl milionu korun.
Stroj na sportovním podvozku s motorem o objemu 998 cm3 disponuje výkonem 106 koní a dosahuje rychlostí přes 200 km/h. Ředitel Městské policie Prahy 1 Miroslav Stejskal ale vidí výhody jinde. Podle něj má totiž tento stroj lepší prostupnost zúženými cestami například v parcích a občané na něj reagují pozitivněji než na automobil. „Strážníci jsou více v kontaktu s okolím,“ vyzvedává Stejskal přednosti například proti malým a téměř o polovinu levnějším automobilům Smart, které pražští strážníci také používají.
„ Ve výbavě je kompletní vybavení pro první pomoc a možná bude i radar ”
Dá se namítnout, že pořízení motocyklů nebo čtyřkolek by městskou část Praha 1 (nákup plně financovala) a potažmo daňové poplatníky vyšel mnohem levněji. Také na tento argument má ale šéf strážníků z centra metropole jasnou odpověď. „Počty motocyklů se snažíme snižovat kvůli bezpečnosti a čtyřkolky jsou pomalé a také nebezpečné.“ Ono nebezpečí vidí Stejskal ve stabilitě. Praha 1 má totiž řadu komunikací dlážděných a s kolejemi, což je zátěž pro techniku a při dešti se na tomto povrchu stává motocykl dost obtížně řiditelným. Navíc hustota provozu v Praze je podle něj pro motocykl také nebezpečná. Nestabilní čtyřkolky jsou prý zase náchylné k převracení.
Nejlepší je Can-Am
Proto, po půl roce zjišťování detailů a různém testování, vyšla jako nejvhodnější volba nízko položená tříkolka. Samotná ovladatelnost ale nebude tak snadná, jak strážníci předpokládají. Při zásazích proti zločincům v parcích, ale i pronásledování na silnicích totiž možná přijdou na to, že Can-Am je sice užší než automobil, ale ne o moc. Jak se strážníci s novým strojem sžijí, je otázkou času. Každopádně posádky na stroji sloužící (někdy jednotlivci, jindy dvojice, což je také výhodou) nebudou procházet žádným speciálním školením. „Nejlepší je si na stroj pomalu zvykat. A dvakrát do roka máme cvičení na polygonu, takže tam Can-Am budeme vozit,“ vysvětluje Stejskal.
Tříkolka Can-Am by měla být v Praze v Akci (jak hlásá náborový leták Městské policie) nejméně do půli listopadu a na jaře od půlky března. „Záviset bude na počasí, takže je možné, že bude využívána déle,“ říká Stejskal. Střídat se na ni bude osm strážníků, z nichž budou čtyři ženy. Minimálně by pak měla sloužit deset let. Uvidíme ale s jakou efektivitou. Je dost možné, že obdobně jako Yamahy státní policie vybavené radary, které jsou k vidění spíš při řízení křižovatek, bude posádka Can-Amu dohlížet na prvomájové průvody ligy na ochranu sojových zvířat. Ředitel Městské policie Prahy 1 ale slíbil zveřejnit na podzim statistiky s využitím (a efektivitou) nového přírůstku vozového parku.
Vyšlo v ČMN 29/2009
Fotogalerie
Komentáře k článku
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
[
]
Přidat komentář