Vražedné horko

Teplé slunečné počasí, to jsme si asi vždycky přáli. Během dovolených na prosluněném jihu ...

Celý článek »
Stěna smrti

Celý život žiju na kopci nad pražským Výstavištěm v Holešovicích. Z lesní vyhlídky jsem ...

Celý článek »
Jan Rameš
Text:
Jan Rameš Fotografie:
Jan Rameš

Nejvyšší level

California Superbike School

Tento článek vyšel 6. srpna 2009
v ČMN 31, na straně 2, v rubrice REPORTÁŽ

Na začátku minulého týdne proběhla na okruhu v Mostě ve vší tichosti docela převratná akce. Poprvé do České republiky zavítala California Superbike School, patrně nejlepší motocyklová škola planety, a do lavice zasedl třeba i Lukáš Pešek. Jako jediní jsme byli při tom!


Nejvyšší level

Dostat California Superbike School do Česka nebyla až taková legrace – tihle kluci mají práce nad hlavu. Celé to „spískal“ Jirka Hanyk, manažer závodního týmu ProRace, a hlavně Miloš Čihák, úřadující mistr republiky superbiků, který za tento tým závodí a kterého můžete znát i jako komentátora Moto GP z Novy. „Tahle škola je to nejlepší, co pro závodníky existuje. Milda už ji absolvoval čtyřikrát, Patrik Vostárek dvakrát, a tak jsme si řekli, že by bylo fajn dostat ji i k nám a zprostředkovat ji českým klukům. Plánovali jsme to skoro dva roky,“ řekl mi k tomu Jirka.

Ve čtyřech úrovních
Výuka CSS je rozdělena do čtyř úrovní. Úplně každý bez výjimky, od posledního hobíka po profíka z MS, jde od začátku. V Levelu 1 se řeší šest nejčastějších errorů, které při zatáčení mohou nastat – jste příliš rychlí nebo pomalí, zatáčka se najednou utáhne atd. Při tom se octnete na nějaký čas dokonce i na parkovišti a pěkně v pomalé rychlosti trénujete. Je prý zarážející, kolik lidí má s tímhle problémy…
Level 2 je o očích, resp. vidění. Kam se koukat na trati, jak používat oči, které rozhodně nejsou od přírody předurčeny vnímat vysoké rychlosti, a jak se bránit známé situaci „fixace na vzniklé nebezpečí“.
Na třetí úrovni se učíte na motorce správně sedět. Tedy vlastně nesedět, ale pracovat svým tělem tak, abyste byli aktivním prvkem jednoho celku. No a Level 4 je už prakticky soukromé vyučování. Kromě toho si můžete instruktora najmout soukromě, čehož využívají i jezdci z Moto GP, a on s vámi pak lítá po světě a „koučuje“ vás…

gal_1_58.jpg

Zdánlivé nesmysly
Prvního českého účinkování CSS se zúčastnilo 19 pilotů. Můžu vám říct, že jsem si málem sednul na zadek, když jsem se potichu vloudil „na hodinu“. V roli posluchačů tady seděli jak borci z domácího šampionátu, tak jezdci mistrovství světa! Jen namátkově: Jantulík, Toušková, Látr, Svitok, Vostárek, Čihák, Pešek…
Většinou jsou kurzy CSS dvoudenní a bere se to po dvou úrovních. V tomto případě to byla jednička a dvojka, já jsem byl přítomen Levelu 2, který je o vidění. Program byl nabitý, od rána do večera, a měl jednoduché opakující se schéma teorie - praxe. Všichni vždy absolvovali dvacetiminutové vyučování, kdy Andy Ibbott, ředitel evropské CSS a osobní trenér mnoha jezdců MS, jinak také hodně zábavný chlapík, vysvětloval, co a jak a proč se bude v následující jízdě dělat. Čmáralo se po tabuli, diskutovalo, ale bylo vidět, že každému ty předkládané věci vrtají hlavou – kam směřovat pohled, jak sledovat okolí… Andy se ptal na zdánlivé nesmysly, jako kdo si všiml, že traťák u Matadoru včera měl kraťasy nebo jakou barvu má věžička ve vracáku. Téměř nikdo. A přitom tohle všechno byste měli periferně vnímat.

Pomalu a pořádně
Potom se šlo jezdit. Dvě skupiny po dvaceti minutách, na každého ze tří jezdících instruktorů tři lidi. Žáci vyráželi jeden po druhém, na konci boxů ještě dostali zopakované instrukce, na co přesně se mají soustředit. Po chvilce vyjeli i instruktoři a své žáky si na trati našli, projeli se s nimi a „vyučovali“, hezky jednoho po druhém.
Každý si tedy jel sám, bylo jen doporučené tempo – na trojku až čtyřku a pouze mírné brzdy. Tady nejste od lámání časových rekordů, ale abyste si ty věci zažili. Občas někdo nevydržel a bylo vidět, že „tahá“, ale o to víc si drbal hlavu, když mu po skončení jízdy instruktor vysvětlil, co dělal špatně. Logicky, nemůžete se soustředit na rychlý čas a zároveň se snažit vštípit si novou techniku. Tady se třeba ukázal jako velký profesionál právě Lukáš Pešek – jezdil na půjčené er-jedničce (poprvé na čtyřtaktu a po sedmi letech v Mostě) a byť jel svižně, dodržoval veškerá pravidla hry. Stejně je to ale pohled, vidět pilota jeho formátu, jak diskutuje s instruktorem o technice jízdy…

gal_2_58.jpg

Naučit se, ne zajezdit si
California Superbike School je škola jiné úrovně, než na jakou jsme zvyklí. Neučí se tady chování na závodní dráze - stopa, tlaky v pneumatikách nebo význam praporků. Stejně tak to není o tom, že by vás čekalo rychlostní šílenství a hektolitry adrenalinu. Ne, je to škola ve svém pravém smyslu – lekce na sebe navazují a jde o to se něco naučit, ne si skvěle zajezdit. Když na to přijde, můžete ji absolvovat třeba na enduru, princip ideálního průjezdu zatáčkou je pořád stejný.
Třicet let vědeckého bádání, skvělé organizace a osobního přístupu si ale pochopitelně musíte zaplatit – dobré věci nejsou levné a dva dny na okruhu tak vyšly jednotlivce na 51 tisíc kaček. Ovšem všichni, kdo tuhle školu absolvovali, vám potvrdí, že to stojí za každý halíř z té sumy. A podle Jirky Hanyka z „prorejsu“ je docela dobře možné, že tohle první účinkování CSS u nás nebylo zdaleka posledním.

Vyšlo v ČMN 31/2009


PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2018 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Podmínky zpracování osobních údajů | Podmínky zpracování cookies | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz
.