Přetažený šrouby

Byl jsem v pneuservisu nechat si přezout auto na zimáky. Jo, je to plechovka, ...

Celý článek »
 Dobrá volba

Máme za sebou parlamentní volby. Jako obvykle jsme se před volbami od všech kandidujících ...

Celý článek »

Kam ani čert nemůže

...a ČMN tam byly (Zákulisí Honda Gresini týmu)

Tento článek vyšel 20. srpna 2009
v ČMN 33, na straně 20, v rubrice REPORTÁŽ

Pojďte s námi na návštěvu do míst, kam se málokdo nepovolaný dostane. Poodhalíme vám, jak funguje něco tak prestižního, jako je špičkový tým MotoGP.


Kam ani čert nemůže

To byl závod! Pravda, smutek jednoho bývá radostí druhého, ale Honda Gresini, nejúspěšnější ze soukromých týmů v MotoGP, nepřišel ke třetímu místu jako slepý k houslím. Bylo to naprosto zasloužené. Toni Elías svedl úžasně vyrovnaný souboj s tovární jezdcem Doviziosem, vrátil mu předjetí a nakonec ho s náskokem udržel za sebou. Radost majitele týmu Fausta Gresiniho neznala mezí. Spokojený byl i Toni, přestože jeho dny u tohoto týmu podporovaného 70letým majitelem světoznámé firmy s 12 továrnami na výrobu chipsů a bramborových lupínků jsou sečteny a zatím nemá angažmá. V sobotu totiž Fausto Gresini podepsal smlouvu s navrátivším se Marco Melandrim a již dříve s tím divokým květákem Simoncellim.
Ale nejen bramborovými lupínky živ je tým MotoGP. Dalšími velkými partnery jsou Castrol (pokud vás to zajímá, tak Hondy RC212V s výkonem přes 230 koní jedou motorový olej Castrol s technologií Power 1 ve viskozitě 20), výfukový specialista Leo Vince, Domino (páčky a rukojeti), německá nářaďová firma Berner a další.

„ Exkluzivně pro ČMN ”

Úterý 16:05
První tři kamiony s nápisem Honda Gresini najíždějí spolu s ostatními týmy do paddocku už v úterý kolem čtvrté. Proč tak brzy? Za vším hledej jídlo. Tyhle kamiony totiž vezou tzv. hospitality unit, zázemí se stravováním pro tým a jeho hosty, který na podniku formátu mistrovství světa, i přes nepopiratelný luxus a eleganci (a u Ducati přes přímo okázalý přepych), opravdu nemůžeme nazvat jinak než „závodní jídelna“. Personál hospitality unit, pět lidí, jej staví a zprovozňuje plné dva dny.

gal_1_66.jpg

Středa 8:15
Brzy ráno přijíždějí oba zbývající kamiony s motorkami, z letiště sem jedou mechanici a zbytek týmu. Každý člen má minimálně dvě další profese, ale v tuhle chvíli všichni společně vybalují a připravují boxy do plné bojové pohotovosti. Večer bude všechno hotovo a připraveno na čtvrtek.

„ Na jedinou sezonu potřebuje tým jako je náš zhruba 10 000 000 euro (přes čtvrt miliardy korun) ”

Čtvrtek, ranní kokrhání
Od rána do večera jediný stejný program: kompletní rozborka, kontrola a sborka všech čtyř závodních motorek, nic jiného se ve čtvrtek nedělá. Kromě milionu jiných věcí se mezi jednotlivými závody například pokaždé odlepuje stará a nalepuje nová guma na sedla.

gal_2_66.jpg

Pátek 7:30 - neděle 18:00
Tým se mění v ranní ptáčata, v paddocku jsou už v 7:30, aby se vyhnuli davům fanoušků, které se začínají trousit na trať, někteří již takhle ráno opilí. Ti střízliví se těší na pitwalk, prohlídku boxů s možností vidět, jak MotoGP šrumec vypadá zblízka, ze strany tratě. Všechny boxy jsou vypiglované, motorky naleštěné, piloti se podepisují na plakáty a ňadra fanynek.
Následují první volné tréninky a nekonečné šachování s nastavením podvozků, převodů a palivových map. Sobota a neděle jsou pak „normální pracovní dny“, ale to znáte sami z programu. Nedělní závod končí ve tři a pokud se neslaví jako nyní, už v šest je všechno zapakované, každá součástka zabalená a uložená na přesném místě v kamionu.
Kamiony jezdí zásadně jen po Evropě, ročně najedou přes 30 000 km. Na zaoceánské závody se veškerý materiál, motorky, díly, hospitality unit, ventilátory, mycí stoly, koberce a tuny dalšího materiálu naloží do kontejnerů a letecky doručí přímo před konkrétní box za oceánem.

gal_3_66.jpg

Hospitality unit
Pět lidí se stará o stravování celého týmu a jeho hostů. A že hostů mají požehnaně. Například jen Castrol Česká republika, jeden z významných sponzorů týmu, jich letos na prohlídku boxů pozval skoro 400. Celkem se v Brně za tři závodní dny připravilo asi 800 porcí. Tihle lidé stačili sežrat za jeden den k obědům 20 kilo špaget a k tomu 30 obrovských mís studeného bufetu. Jakmile odejdou poslední oficiální hosté, začínají se dělat večeře, a to je dalších 100 jídel.
Můžeme to převést i na peníze. Za ty tři dny se tu projí zhruba 5000 euro, to je bratru 130 000 Kč jen v surovinách. Něco si vozí s sebou z Itálie, část nakupují v brněnském Makru.

Choutky pilotů
Alex De Angelis a Toni Elías mají vlastní jídelníček. Lehká jídla, „pásta“, sýr, zelenina, ovoce. Jedí asi dvě hodiny před závodem, víc toho sní večer. Každý jezdec MotoGP si platí vlastního fyzioterapeuta, aby mu dohlížel na jídelníček a fyzičku. Obecně se všem nutí lehká jídla a ovoce. Pokud nějaká kalorie přesto unikne, spálí se při tréninku.

Jak trénují
Všichni piloti v MotoGP trénují podobně: fitness, na trati pouze pátky a soboty, předsezonní testy. Během roku podle nových pravidel mohou testovat pouze testovací jezdci. Všichni ale mají předepsaný motokros a supermoto, hlavně při zimní přípravě, jako ideální doplňky k silnici. Někteří jezdci ale remcají, že motokros je na ně zoufale pomalý, a tak raději drtí supermotové drifty. Třeba Marco Melandri valil motokros nebo supermoto každý den 40 minut. Stejně tak Colin Edwards. A to jezdce trenéři ještě bacají, aby neustále jezdili na doraz.
A Valentino Rossi? V supermotu dokáže najezdit 100 kol bez jediné přestávky, tak se mu supermoto líbí. Nachomýtlo se při tom pár diváků, přes esemesky se domluvili s dalšími a za chvilku se na driftujícího „Doctora“ koukalo přes 1000 lidí.

A něco navíc
Většina týmů má v každé zemi styčného důstojníka, důležitou osobu, která pro tým zajišťuje hafo věcí. Koordinátorem týmu Honda Gresini (ale například i pro Fiat Yamaha Team) je Vítězslav Hanzl, na obrázku vpravo vedle šéfmechanika týmu Antonia Jimeneze, jinak občanským povoláním majitel firmy HD COM. Mezi jeho obvyklé bonbónky například patří zajistit dobře střežené místo pro parkování pěti unikátních kamionů, každý v ceně 2 000 000 euro, a motorhomů Toniho Elíase a majitele stáje Fausta Gresiniho. Předloni ale například během pouhé půl hodiny dokázal zajistit i magnetickou rezonanci pro Marca Melandriho, který měl zablokovanou páteř, což je záležitost, na kterou se jinak čeká dva měsíce. Dále zajišťuje třeba hostesky nebo ubytování. Všechny týmy spí zásadně v hotelích v Brně a okolí, pouze piloti, včetně Valentinika, spí v paddocku ve svých luxusních motorhomech.

Vyšlo v ČMN 33/2009

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz
.