Skútr je lepší než auto
Němci si to spočítali
Letošní motocyklový veletrh Intermot v německém Kolíně si jako podtitul vybral slogan „Alternativa pro druhý vůz“. Kromě novinek ve světě motocyklové výroby tak chtějí organizátoři poukázat na využitelnost motocyklu jako druhého vozidla v rodině.
Toto téma je čím dál více aktuální i v našich geosociálních podmínkách. Dávno je tomu, kdy vycházel jeden automobil na dvě rodiny. Dnes je tento poměr stále častěji obrácený.
K propagaci motocyklu jako druhého rodinného vozidla by měla pomoct i nedávno zveřejněná studie, ve které Německá federace motocyklového průmyslu porovnávala náklady na provoz malého osobního automobilu s výkonem 75 koní a skútru o objemu motoru 250 cm3.
Právě tyto skútry totiž získávají na popularitě a v Německu v souvislosti s nimi dokonce hovoří o boomu. A právem, v porovnání s rokem 2007 zaznamenali naši sousedé v prvních šesti měsících letošního roku dvaašedesátiprocentní nárůst registrací skútru s motorem o objemu mezi 125 a 400 cm3.
Během jednoho týdne najezdily oba dopravní prostředky sto kilometrů zejména městskou krajinou. Během nich byla u automobilu naměřena průměrná spotřeba 5,8 litrů benzínu na 100 km. To při cenách paliv (v Německu 1,51 eur/l) znamenalo 8,76 eur. Za zákonné pojištění a připojištění proti krádeži nechají naši sousedé u takového malého vozu 680 eur ročně. Jednoduchou matematikou tak byly zjištěny náklady na týdenní provoz, které činily 21,84 eur.
Skútr žere míň
U skútru se čtvrtlitrovým motorem byla změřena spotřeba 2,56 litru paliva na 100 kilometrů. To je v přepočtu na eura 3,87. Roční pojištění podobného rázu jako u osobního automobilu vychází na 135 eur. V přepočtu na jeden týden pak v součtu s náklady na palivo došli autoři studie k částce 6,47 eur.
V nákladech na provoz tak vychází automobil třikrát dráž než skútr o objemu 250 cm3. Ve prospěch jednostopého vozidla také hovoří pořizovací cena, která je nejméně poloviční (v Německu 4500 eur) než u malého automobilu (10 000 eur). Finančně tak jasně dominuje jednostopé vozidlo před dvoustopým.
Hlavním důvodem, proč lidé stále preferují dražší automobil, je počasí - v zimě se totiž na motocyklu jezdí špatně. Podle vývoje v posledních letech ale v zimních měsících ve městech ubývá sněhu, a tak zůstávají vozovky suché. Řada výrobců moto příslušenství také nabízí doplňky, které vás i na nekrytém dopravním prostředku za nepříznivého počasí udrží v suchu a teple. Pomocí nepromokavých rukávů na řídítka a přehozu kryjícího tělo jezdce se vaše sezona aktivního jezdění může protáhnout klidně i o několik měsíců.
Skútry a motocykly obecně však byly, jsou a budou velkou úlevou pro dopravu. Navíc nezabírají tolik místa, takže se pro ně i lépe hledají parkovací stání. To by ostatně mohlo být řešením například i pro naše zákonodárce. Ti v současnosti řeší důležitý problém s nedostatkem parkovacích míst před svou prací.
Komentáře k článku
[
]
[
]
Přidat komentář