Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
Petr Pour

Skútr je lepší než auto

Němci si to spočítali


Letošní motocyklový veletrh Intermot v německém Kolíně si jako podtitul vybral slogan „Alternativa pro druhý vůz“. Kromě novinek ve světě motocyklové výroby tak chtějí organizátoři poukázat na využitelnost motocyklu jako druhého vozidla v rodině.

Skútr je lepší než auto Toto téma je čím dál více aktuální i v našich geosociálních podmínkách. Dávno je tomu, kdy vycházel jeden automobil na dvě rodiny. Dnes je tento poměr stále častěji obrácený.

K propagaci motocyklu jako druhého rodinného vozidla by měla pomoct i nedávno zveřejněná studie, ve které Německá federace motocyklového průmyslu porovnávala náklady na provoz malého osobního automobilu s výkonem 75 koní a skútru o objemu motoru 250 cm3.

Právě tyto skútry totiž získávají na popularitě a v Německu v souvislosti s nimi dokonce hovoří o boomu. A právem, v porovnání s rokem 2007 zaznamenali naši sousedé v prvních šesti měsících letošního roku dvaašedesátiprocentní nárůst registrací skútru s motorem o objemu mezi 125 a 400 cm3.

Během jednoho týdne najezdily oba dopravní prostředky sto kilometrů zejména městskou krajinou. Během nich byla u automobilu naměřena průměrná spotřeba 5,8 litrů benzínu na 100 km. To při cenách paliv (v Německu 1,51 eur/l) znamenalo 8,76 eur. Za zákonné pojištění a připojištění proti krádeži nechají naši sousedé u takového malého vozu 680 eur ročně. Jednoduchou matematikou tak byly zjištěny náklady na týdenní provoz, které činily 21,84 eur.

Skútr žere míň
U skútru se čtvrtlitrovým motorem byla změřena spotřeba 2,56 litru paliva na 100 kilometrů. To je v přepočtu na eura 3,87. Roční pojištění podobného rázu jako u osobního automobilu vychází na 135 eur. V přepočtu na jeden týden pak v součtu s náklady na palivo došli autoři studie k částce 6,47 eur.

V nákladech na provoz tak vychází automobil třikrát dráž než skútr o objemu 250 cm3. Ve prospěch jednostopého vozidla také hovoří pořizovací cena, která je nejméně poloviční (v Německu 4500 eur) než u malého automobilu (10 000 eur). Finančně tak jasně dominuje jednostopé vozidlo před dvoustopým.

Hlavním důvodem, proč lidé stále preferují dražší automobil, je počasí - v zimě se totiž na motocyklu jezdí špatně. Podle vývoje v posledních letech ale v zimních měsících ve městech ubývá sněhu, a tak zůstávají vozovky suché. Řada výrobců moto příslušenství také nabízí doplňky, které vás i na nekrytém dopravním prostředku za nepříznivého počasí udrží v suchu a teple. Pomocí nepromokavých rukávů na řídítka a přehozu kryjícího tělo jezdce se vaše sezona aktivního jezdění může protáhnout klidně i o několik měsíců.

Skútry a motocykly obecně však byly, jsou a budou velkou úlevou pro dopravu. Navíc nezabírají tolik místa, takže se pro ně i lépe hledají parkovací stání. To by ostatně mohlo být řešením například i pro naše zákonodárce. Ti v současnosti řeší důležitý problém s nedostatkem parkovacích míst před svou prací.


Komentáře k článku
Jirka [ 89.235.32... ] 8. 10. 2008  7:31
skůtr 10-12 minut. Od doby kdy používám skůtr neznám problém zaparkovat a stresu ze zácpy v dopravě, znám jen závistivé řidiče co snaží blokovat mi průjezd v koloně...
Jirka [ 89.235.32... ] 8. 10. 2008  7:26
A na to přišli až teď? Mám spočítáno, že jen když nebudu jezdit autem ale na skůtru, za dva roky se zaplatí z rozdílu ve spotřebě, rozdíl jen v povinném ručení je jako bonus k tomu, třeba na helmu. Časová úspora při 12 km cestě přes město je auto 45 minut
Přidat komentář
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.