Nebe a Peklo

Babí léto jak vyšité. Poslední záchvěv letního počasí v plné kráse. Tak vypadalo letošní ...

Celý článek »
Táhni a srůstej

Vytanul mi bezděky na mysl citát z jedné cimrmanovské hry. Příkaz náčelníka Varlovi Frištenskému ...

Celý článek »
Jakub Dražan
Text:
Jakub Dražan Fotografie:
Jakub Nič

Španělský cestovatel

Derbi Terra 125

Tento článek vyšel 17. září 2009
v ČMN 37, na straně 6, v rubrice JUNIOR ZONE

Českých testů motocyklů Derbi příliš nenajdete. A to je rozhodně škoda, protože tyhle španělským sluncem zalité malorážky patří ve své kategorii ke špičce, jak dokázala v našem testu Terra 125.


Španělský cestovatel

Seznamte se s prvním čtyřdobým motorem o objemu 125 cm3 a síle 15 koní, který se kdy vyráběl. Ano, prvním. Derbi totiž začala tyto agregáty do svých motocyklů montovat celé dva roky před tím, než Yamaha vyrukovala s vlastním patnáctikoňovým čtyřventilem, který bije v YZF-R125 a nyní i WR125. Yamaha vsází na vstřikování, kdežto Derbi na klasický karburátor s automatickým sytičem.

„ Veliká stavba s pohodlným sedlem ve vás navozuje ten správný "adventure" pocit ”

Osladí všední den
Studené starty jsou slabší stránkou tohoto silničně-terénního cestovatele a je třeba motorku nechat chvíli ohřát, aby šla za plynem tak, jak od tohoto agregátu člověk očekává. Při čekání zatím můžete prozkoumat komfort, který motorka nabízí. Vysoká stavba s pohodlným sedlem ve vás navozuje ten správný "adventure" pocit. K pohodlí uživatele přispívají ovládací prvky Domino, které známe z téměř každé maloobjemové Italky (a třeba i z naší Blaty).

gal_1_74.jpg

S lehkostí španělského rána
Motor je ohřátý, a tak můžu zmáčknout spojku a zařadit jedničku. Z motoru se přes koncovku po boku podsedláku linou docela přívětivé zvuky a první zatáhání za plynovou rukojeť vystřeluje motorku z místa překvapivě svižně. Při přeřazení na dvojku zjišťuji, že převodovka není z nejpřesnějších, a v průběhu testu se mi často rozsvítí zelená kontrolka neutrálu, ačkoli je v převodové skříni stále zařazená rychlost. To už ale roztahávám třetí převodový stupeň a v helmě si brblám: "Těch patnáct koníků tam vážně bude." Motor si rychle získává moje sympatie.
Trefuji s Terrou první hlubší kanál (inu, Praha...), ale motorka přes něj s lehkostí přeplouvá. Osmnáctipalcový přední ráfek přece jenom dělá své, ještě s podporou přední pneumatiky o rozměru 100/90 a 130/80 na sedmnáctipalcovém ráfku vzadu. Nejen rozměry kol ovšem stojí za funkčností podvozku. Především precizně pracující přední vidlice Paioli v kooperaci se zadním centrálním tlumičem dělají z Terry opravdové jezdící maloobjemové křeslo.

„ Terru není problém na prašné cestě otočit přes nohu a v tu chvíli si vzpomenete na technické tabulky, ve kterých se píše o 117 suchých kilogramech ”

Žádný Goldwing
Zmiňuji hodně komfort, a tak by se mohlo zdát, že je Terra těžká železná a neobratná mrcha. Jenomže naopak. Terru není problém na prašné cestě otočit přes nohu a v tu chvíli si vzpomenete na technické tabulky, ve kterých se píše o 117 suchých kilogramech, což je na tak rozměrnou a pohodlnou motorku opravdu vynikající číslo. Španělé prostě umí. Pokud Terru s těmito kilogramy postavíme proti vizuálně mnohem hubenější Yamaze WR125R, u níž výrobce udává 133 kilogramů provozní hmotnosti, zjistíme, že Terra je prakticky stejně těžká. A to je vzhledem ke stavbě této "adventůr" hodně zajímavá skutečnost.

gal_2_74.jpg

Off-road nevadí
Derbi disponuje patnácti kobylami a šesti převodovými stupni, přes které motorku roztočíte až ke 120 km/h. Cestovat s ní budete konstantní rychlostí 100 km/h při spotřebě 1 Kč na 1 km. Co víc si přát.
Snad jen, aby se s motorkou dalo zajet i mimo asfalt. A? I tady Terra překvapuje a projede bez zbytečných otázek i zorané pole. Tohle jsem vážně nečekal. Díky hmotnosti motorky a vzpřímené pozici jezdce máte stroj maximálně pod kontrolou i na nezpevněném povrchu a jízda tady je opravdu radostí. Derbina je navíc vybavena plastovým krytem motoru a řadicí pákou s ohybným kloubem, akorát zadní brzda je trochu metrosexuálním odlitkem, který se sem moc nehodí. Nemusíte se s ní ale bát pořádně zabrzdit. Brzdová soustava pochází od AJP a brzdí velice obstojně. Navíc dezén pneumatik nabízí dostatečnou oporu i na nezpevněném povrchu.

gal_3_74.jpg

Adventůra
Hodně jsem zmiňoval slovo "Adventure" a ne náhodou. Užitná podobnost s modelem Adventure od KTM tu je. Stejně tak je tu silná podobnost vizuální u přední masky (světlomety večer excelentně osvítí krajinu) s BMW nebo Bigem od Suzuki.
Pokud by vám přesto Terra přišla málo "edvenčr", tak tu je model Terra Adventure, a tam už je to tutovka. Oproti standardu postrádá přední blatník "zobák", je obohacena o černé bástry a zdobí ji luxusní bílé lakování s červenými detaily. Největší rozdíl je však v přední vidlici Kayaba, která je o 4 mm silnější a vede 21palcový ráfek (pneu 90/90), na kterém je upevněn o 20 mm větší kotouč. Podvozek má vyšší zdvihy a výš je i sedlo. Verze Adventure je o 6000 Kč dražší.
Derbi Terra 125 je opravdovým polykačem kilometrů a snad jedinou vadou na kráse je zmatkující kontrolka rezervy, která tak nějak pořád problikává. Když ale přijde opravdová krize (hladina rezervy), kontrolka se rozsvítí natrvalo. To je ovšem tak jediné. Jinak mi nezbývá než smeknout nad kvalitou zpracování celé motorky, její funkčností a především váhou, která je vzhledem k velikosti minimální a přispívá ke skvělé ovladatelnosti. Tahle motorka odpovídá své ceně!

Vyšlo v ČMN 37/2009

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
 Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
 Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
 Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Fóry na fórech
ČMN 12/2017 - Petr Pour
 Smutné zprávy
ČMN 11/2017 - Petr Pour
Vzhůru za dobrodružstvím
ČMN 10/2017 - Petr Pour
Aprílové nečasí
ČMN 9/2017 - Petr Pour
Smyslová záležitost
ČMN 8/2017 - Petr Pour
Smíšené pocity
ČMN 7/2017 - Petr Pour
Jednou veteránista, navždy veteránista
ČMN 6/2017 - Petr Pour
O začátku sezony
ČMN 5/2017 - Jan Rameš
Tak kterou?
ČMN 4/2017 - Petr Pour
O zimě
ČMN 3/2017 - Jan Rameš
To je fičák
ČMN 2/2017 - Petr Pour
Dakar navždy
ČMN 1/2017 - Petr Pour
Už zase po roce...
ČMN 26/2016 - Petr Pour
Úterní palivo
ČMN 25/2016 - Petr Pour
Zimní práce
ČMN 24/2016 - Petr Pour
Když prší štěstí
ČMN 23/2016 - Petr Pour
Gratulace Trophy týmu
ČMN 22/2016 - Petr Pour
Moderní technologie
ČMN 21/2016 - Petr Pour
Proti proudu času
ČMN 20/2016 - Petr Pour
Lovecká sezona
ČMN 19/2016 - Petr Pour
Prokletý kalendář
ČMN 18/2016 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2017 Bikes Publishing s.r.o. | Všechna práva vyhrazena. | Vyrobila Bikes Media s.r.o.
Bez souhlasu provozovatele je zakázáno jakýmkoli způsobem šířit obsah tohoto webu.
Kalendář akcí | ČMN Shop | Záruční podmínky | Platba zboží | Osobní odběr | www.icmn.cz

Motozábava

21. - 22. října
28. října
3. - 4. listopadu
11. listopadu
.