Elektromotocykly - kdy se doopravdy objeví?

Technika zítřka

Radek „Rodji“ Bálint
Tento článek vyšel
v ČMN 40, na straně 3, v rubrice AKTUALITY

Zprávy o tom, že Yamaha a Honda hodlají vtrhnout v brzké budoucnosti na kolbiště elektromotocyklů, proběhla před časem internetem. Možná se jedná o milník, kterému zatím nepřikládáme takový význam, jaký ve skutečnosti může mít.


Elektromotocykly - kdy se doopravdy objeví?

Ne, neděste se. Nejedná se přímo o revoluci, jelikož půjde o motocykly s dojezdem na jedno dobití okolo sta kilometrů a ve výkonové třídě odpovídající padesáti kubíkům. Yamaha chce zahájit sériovou výrobu v roce 2010, Honda až o rok později, přičemž cílovým zákazníkem by měla být především japonská pošta. Tamní doručovatelé by měli vlastnit flotilu 90 000 (!) těchto strojů.

Tato informace nutí k zamyšlení, kam se motoristický a potažmo motocyklový svět bude jednou ubírat. Nejde pouze o vzrůstající ceny pohonných hmot a mizející celosvětové zásoby černého zlata. Dokonce nejde ani o exhalace vypuštěné do ovzduší, které se sice díky přísnějším normám snižují, ale kvůli rapidně vzrůstající výrobě v Číně naopak narůstají. Jde především o technologický pokrok. Samozřejmě, první impuls k hledání alternativního zdroje – nebo v tomto případě pohonu – vzešel právě z potřeby získat nezávislost na ropě.

Obě značky jsou na motoristickém trhu významnými hráči, a to je celkem pádný argument, proč takovou zprávu brát vážně. Navíc konkurenční boj může odstartovat i u ostatních výrobců novou éru motorismu. Jistá analogie s prvními hybridními pohony se tu přímo nabízí.

„ Masový nástup elektrických vozidel může přijít teprve tehdy, až se akční rádius přiblíží k hranici 400 km. ”

Začínalo se na autech
Ještě před pár lety se na první skutečně komerční vlašťovky hybridních automobilů hledělo většinou nedůvěřivě. Například na první generaci Toyoty Prius se většina motoristů dívala spíše jako na moderní technologický výstřelek, který je sice funkční, ale výkonem příliš neoslní a baterie musí být v delší době nečinnosti pod udržovacím napětím. Navíc byl Prius poměrně drahý a paradoxně ani nebyl nijak daňově zvýhodněný, jak se na ekologický vůz sluší a patří. Názor mnohých se však musel změnit, když Lexus přišel na trh s prvním vysoce výkonným SUV, s modelem RX400h. Baterie se opět o něco zmenšily, tentokrát se o nich dalo hovořit jako o opravdu bezúdržbových. Ovšem baterie stále nebyly dostatečně malé. Co schováte dobře do SUV, se už nemusí vejít do menšího vozidla. Ale vývoj se nezastavil, dnes japonský výrobce prodává luxusní limuzíny s hybridním pohonem. Americký Chevrolet chystá již za necelé dva roky sériovou výrobu modelu střední třídy – Volt. A o něm se už hovoří více jako o elektrovozu než jako o hybridu.

Masový nástup skutečných, plně elektrických vozidel však může přijít teprve tehdy, až technologický pokrok umožní akční rádius kteréhokoliv typu vozidla přiblížit se k hranici 400 km. Nebo ještě lépe ji překoná. Proč zrovna 400 km? To je průměrný dojezd dnešních automobilů na plnou nádrž. Představa, že potom své auto nebo motorku napíchnete doma do zásuvky, také nemusí být úplně přesná. Někdo prostě nechce anebo nemůže čekat celý nabíjecí cyklus. Zrovna tak představa, že se současná síť čerpacích stanic adaptuje na nové podmínky, nemusí být úplnou sci-fi. Místo za plnou nádrž benzínu zaplatíme jen rozdíl mezi prázdnou a plně nabitou baterií. Za takovou vizí stojí hodně úsilí už jenom například ve standardizaci. Ale nepřekonatelný problém to jistě není.

Odhadnout, kdy dozraje čas na úplný odchod benzínových a naftových agregátů, lze těžko a „seknout se“ dá o dvacet let i více. Spoustě dnešních milovníků jedné stopy by dozajista chyběla opojná vůně benzínu a ten úžasný zvuk linoucí se z koncovky výfuku (který – jen tak mimochodem – musí být čím dál víc tišší) a vibrace nesoucí se od motoru rámem až do morku kostí. Kdo měl možnost vyzkoušet jízdu s elektromotorem v kombinaci s hypoidní převodovkou v Lexusu, určitě potvrdí, že to něco do sebe má. To, co nám současníkům připadá jako hudba z Marsu, bude jednou našim potomkům připadat úplně normální a naopak oni nebudou chápat, jak jsme mohli na něčem tak hlučném, smradlavém a vibrujícím jezdit.

Vyšlo v ČMN 40/2008


PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.