Češi testují unikátní bezpečnostní systém
Video z vysokofrekveční kamery z testování tohoto unikátního systému je k shlédnutí na www.icmn.cz
Tento článek vyšel 5. listopadu 2009
v ČMN 44, na straně 2, v rubrice
Pracovníci a studenti Dopravní fakulty ČVUT řeší možnost zapojení moderního satelitního bezpečnostního zařízení eCall do motocyklů.
Řada motorkářů má jistě v paměti tragickou událost, kdy na trase mezi Liběchovem a Dubou zmizel motorkář. Při jeho hledání selhala i nejmodernější technika v podání policejního vrtulníku s termovizí. Mrtvého motorkáře našli až o několik dní později samotní motorkáři, kteří zorganizovali pátrací akci. Také v českých poměrech je možné, že jezdec i s motocyklem prostě zmizí. A nemusí to být jen tento případ. Stačí, abyste například se svým motocyklem havarovali v noci a beze svědků vyletěli ze silnice do lesa. Než si toho někdo všimne, může být už pozdě. A právě těmto případům by v budoucnu mohl zabránit satelitní záchranný systém eCall.
„ Stačí, abyste havarovali v noci a beze svědků. Než si toho někdo všimne, může být už pozdě ”
Sama volá 112
Co si pod názvem eCall představit? Ve vozidle je zabudována soustava čidel a řídicí jednotka, která je propojena se satelity GPS (v budoucnu snad Galileo). Při nehodě sebere jednotka informace z čidel, z nich vyhodnotí závažnost nehody (podle rychlosti, působících sil a přetížení, aktivace airbagů, směru srážky...), určí polohu vozidla a naváže kontakt s tísňovou linkou 112. Operátor na druhém konci tak okamžitě získá takzvaná minimální data o nehodě, ví přesnou polohu a zároveň může přímo hovořit s posádkou havarovaného vozidla (pokud to samozřejmě charakter zranění umožňuje). Stejně tak ale může posádka zásah stornovat.
Již v roce 2009 měl být systém povinně montován do všech nových automobilů. Neshody mezi jednotlivými unijními státy ale zapříčinily, že na ostré zapojení se stále čeká.
První eCall v motocyklu
Čeští vědci jsou jedni z prvních, kteří tuto novinku na poli bezpečnosti testují také na motocyklu, i když se primárně se zabudováním eCallu do motocyklů nepočítá. Na konci října proběhl v pražských Řepích crashtest simulující srážku motocyklu s automobilem. Cílem bylo kromě jiného ověřit věrohodnost dat eCallem vyprodukovaných. „Uvažujeme nad řadou variant. Například jestli zabudovat eCall přímo do motocyklu nebo do helmy jezdce. Jde ale o to, aby informace byly věrohodné, aby pohyb hlavy nebo motocyklu korespondovaly se závažností nehody,“ řekl pro ČMN děkan fakulty Miroslav Svítek.
Při testování se musí zohlednit řada faktorů, a tak toto nebyl první ani poslední crashtest. V tomto konkrétním případě narazil motocykl Jawa 125 padesátikilometrovou rychlostí do boku Škody Superb. „Tohle byla jedna ze statisticky častých dopravních nehod,“ říká člen realizačního týmu Martin Šotola. Myšlen je samozřejmě úhel a rychlost srážky.
Během zlomku vteřiny promáčkne motocykl částečně bok vozu a jezdec skončí v nepřirozené poloze na přední haubně. Video z vysokofrekvenční kamery můžete zhlédnout na icmn.cz. „Abych pravdu řekl, čekali jsme, že by to auto mohl přeletět,“ doplňuje Šotola. Ač se jednalo o zkušební figurínu, celému přihlížejícím osazenstvu se v tu chvíli určitě zvýšil tep. Ve skutečnosti by byl motorkář pravděpodobně mrtvý. Buď by si zlomil vaz, nebo by si výrazně poškodil mozek. Podle vědců totiž ve chvíli srážky působilo na jeho hlavu přetížení 20 G. Jen pro představu, už přetížení 12 G je považováno za velmi nebezpečné a zvládají ho snad jen piloti stíhacích letadel. Pro vědce má ale experiment cenu zlata. Ze vzniklých dat mohou vyhodnotit právě umístění čidel eCallu a vymodelovat vzorové nehody důležité pro klasifikaci závažnosti nehod.
Ještě si počkáme
V budoucnu by tak systém eCall mohl řadě motorkářů havarujících bez přítomnosti svědků zachránit život. A nabízí se rozšíření o navigační technologie nebo vyhledávání odcizených vozidel. Plnému zavedení do motocyklů ale bude předcházet ještě řada testů a modelací. Ostatně, vědci z Dopravní fakulty ČVUT řeší bezpečnost motorkářů již řadu let, zejména pak vliv posazu na následky nehody.
Vyšlo v ČMN 44/2009