Petr Pour
Text:
Petr Pour Fotografie:
David M. Bodlák

Češi testují unikátní bezpečnostní systém

Video z vysokofrekveční kamery z testování tohoto unikátního systému je k shlédnutí na www.icmn.cz

Tento článek vyšel 5. listopadu 2009
v ČMN 44, na straně 2, v rubrice

Pracovníci a studenti Dopravní fakulty ČVUT řeší možnost zapojení moderního satelitního bezpečnostního zařízení eCall do motocyklů.


Češi testují unikátní bezpečnostní systém

Řada motorkářů má jistě v paměti tragickou událost, kdy na trase mezi Liběchovem a Dubou zmizel motorkář. Při jeho hledání selhala i nejmodernější technika v podání policejního vrtulníku s termovizí. Mrtvého motorkáře našli až o několik dní později samotní motorkáři, kteří zorganizovali pátrací akci. Také v českých poměrech je možné, že jezdec i s motocyklem prostě zmizí. A nemusí to být jen tento případ. Stačí, abyste například se svým motocyklem havarovali v noci a beze svědků vyletěli ze silnice do lesa. Než si toho někdo všimne, může být už pozdě. A právě těmto případům by v budoucnu mohl zabránit satelitní záchranný systém eCall.

„ Stačí, abyste havarovali v noci a beze svědků. Než si toho někdo všimne, může být už pozdě ”

Sama volá 112
Co si pod názvem eCall představit? Ve vozidle je zabudována soustava čidel a řídicí jednotka, která je propojena se satelity GPS (v budoucnu snad Galileo). Při nehodě sebere jednotka informace z čidel, z nich vyhodnotí závažnost nehody (podle rychlosti, působících sil a přetížení, aktivace airbagů, směru srážky...), určí polohu vozidla a naváže kontakt s tísňovou linkou 112. Operátor na druhém konci tak okamžitě získá takzvaná minimální data o nehodě, ví přesnou polohu a zároveň může přímo hovořit s posádkou havarovaného vozidla (pokud to samozřejmě charakter zranění umožňuje). Stejně tak ale může posádka zásah stornovat.
Již v roce 2009 měl být systém povinně montován do všech nových automobilů. Neshody mezi jednotlivými unijními státy ale zapříčinily, že na ostré zapojení se stále čeká.

gal_1_90.jpg

První eCall v motocyklu
Čeští vědci jsou jedni z prvních, kteří tuto novinku na poli bezpečnosti testují také na motocyklu, i když se primárně se zabudováním eCallu do motocyklů nepočítá. Na konci října proběhl v pražských Řepích crashtest simulující srážku motocyklu s automobilem. Cílem bylo kromě jiného ověřit věrohodnost dat eCallem vyprodukovaných. „Uvažujeme nad řadou variant. Například jestli zabudovat eCall přímo do motocyklu nebo do helmy jezdce. Jde ale o to, aby informace byly věrohodné, aby pohyb hlavy nebo motocyklu korespondovaly se závažností nehody,“ řekl pro ČMN děkan fakulty Miroslav Svítek.
Při testování se musí zohlednit řada faktorů, a tak toto nebyl první ani poslední crashtest. V tomto konkrétním případě narazil motocykl Jawa 125 padesátikilometrovou rychlostí do boku Škody Superb. „Tohle byla jedna ze statisticky častých dopravních nehod,“ říká člen realizačního týmu Martin Šotola. Myšlen je samozřejmě úhel a rychlost srážky.
Během zlomku vteřiny promáčkne motocykl částečně bok vozu a jezdec skončí v nepřirozené poloze na přední haubně. Video z vysokofrekvenční kamery můžete zhlédnout na icmn.cz. „Abych pravdu řekl, čekali jsme, že by to auto mohl přeletět,“ doplňuje Šotola. Ač se jednalo o zkušební figurínu, celému přihlížejícím osazenstvu se v tu chvíli určitě zvýšil tep. Ve skutečnosti by byl motorkář pravděpodobně mrtvý. Buď by si zlomil vaz, nebo by si výrazně poškodil mozek. Podle vědců totiž ve chvíli srážky působilo na jeho hlavu přetížení 20 G. Jen pro představu, už přetížení 12 G je považováno za velmi nebezpečné a zvládají ho snad jen piloti stíhacích letadel. Pro vědce má ale experiment cenu zlata. Ze vzniklých dat mohou vyhodnotit právě umístění čidel eCallu a vymodelovat vzorové nehody důležité pro klasifikaci závažnosti nehod.

Ještě si počkáme
V budoucnu by tak systém eCall mohl řadě motorkářů havarujících bez přítomnosti svědků zachránit život. A nabízí se rozšíření o navigační technologie nebo vyhledávání odcizených vozidel. Plnému zavedení do motocyklů ale bude předcházet ještě řada testů a modelací. Ostatně, vědci z Dopravní fakulty ČVUT řeší bezpečnost motorkářů již řadu let, zejména pak vliv posazu na následky nehody. 

Vyšlo v ČMN 44/2009


PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.