Poslední skaut

BMW R 80 GS Basic

Tento článek vyšel 26. listopadu 2009
v ČMN 47, na straně 10, v rubrice SECOND HAND

Poslední skaut, poslední frajer, poslední dříč ze staré školy. Takový byl Basic. Pro laika možná ošklivý stroj s motorem jako školní aktovka přecpaná z obou stran svačinami, pro uživatele však vlídný charismatický rošťák.


Poslední skaut

 Basic znamená základní, kmenový, výchozí. BMW svůj obstarožní, leč populární R 80 GS v nabídce ponechalo jako jediného zástupce BMW osmdesátých let se starým motorem, který mně připadá spíš jako zmenšenina nějakého jaderného reaktoru nebo možná jako víceúčelový kufřík z bijáku o Jamesu Bondovi. Vůbec celá kostra je tak nějak klasická, kromě již moderního zavěšení Paralever, kterým BMW nahradilo v roce 1987 původní zadek zvedací Monolever.

„ Cvakání si nevšímejte ”

Ač R 80 GS Basic vypadá jako stále stejné, již od roku 1980 vyráběné R 80 G/S, ušly jeho komponenty dlouhou cestu vývoje a byly rovněž vyráběny modernějšími metodami za použití před dvaceti lety nedostupných či ještě neexistujících materiálů. Byť vám to při porovnávání jednotlivých generací nepřijde, i „furtstejná“ nádrž změnila několikrát tvar. A jelikož je Basic návratem ke kořenům, má jeho nádrž tvar úplně prvního R 80 G/S, vlastně prvního velkého sériového endura na světě.

gal_1_96.jpg

Motor
Hodnocení ČMN ***
Motor klasické konstrukce je posledním montovaným boxerským dvouventilem BMW a zároveň posledním motorem s karburátory. Takže je to poslední motorka, kterou si spravíte doma, což ale nebude zase tak časté, jelikož vyniká spolehlivostí. Tedy pokud si něco na mašině nepokazíte sami, což jde kutilům lehce, protože palubním nářadím jste schopni zmáknout skoro i generálku v poli či písku. Dědeček R 100 GS se proslavil na Dakaru, a to čtyřikrát zlatem a hodněkrát stříbrem, v sedle tehdy s Hubertem Auriolem a Gastonem Rahierem. A pamatujete Šestidenní v osmdesátých letech? Stroje BMW zanechávaly netradiční stopy v bahně, válce totiž frézovaly, co mohly, včetně kořenů.

Ovladatelnost
Hodnocení ČMN ****
Úzké pneumatiky a zajímavě umístěné těžiště díky motoru typu boxer, navíc do toho mluví i gyroskopický (gyrosko-epileptický?) efekt podélně rotující klikovky, převodovky i kardanu. A kdo ví, jestli na Basic nepůsobí i různé magnetické a geopatogenní zóny. Zkrátka, ovládá se výtečně, leč vyžaduje pozvolné zvykání a srůstání se strojem. Dlouholetí majitelé naopak z BMW na konvenční motocykly vůbec přesednout nechtějí.

gal_2_96.jpg

Výbava
Hodnocení ČMN ***
Basic v základu je opravdu basic, holota holá. V porovnání s předcházejícími modely, např. R 100 GS Paris–Dakar, nemá „záklaďák“ žádnou výbavu, kromě WP na zadku, elektrické zásuvky a SLS systému druhotného spalování spalin ve výfuku. Dá se ale pořídit široká paleta příslušenství, která z GS umožní postavit lehkou krosku na motivy „old school HP2“, expediční cesťák anebo dakarovský speciál.

gal_3_96.jpg

Kvalita a spolehlivost
Hodnocení ČMN *****
Motor je legenda k neutahání, jsou známy případy s překročenými 300 000 km bez nějakých větších zásahů. Důležitá je pravidelná kontrola oleje, jelikož jeho zásoba není svým objemem dvou litrů příliš velká. Kardan potřebuje taky hlídat olej, ten se má měnit co 12 000 km, přičemž celý kardan vydrží od 80 000 do 150 000 km, záleží na užívání stroje a údržbě. Malinko choulostivější je elektrika v oblasti dobíjení, o čemž pohovoří níže majitel Kuba Dvořáček.

gal_4_96.jpg

Hodnota
Hodnocení ČMN ****
V ČR se prodalo přesně 15 kusů Basiců v oficiální síti BMW, většinu z nich si majitelé koupili po široké rešerši konkurenčních strojů, a jelikož domácí mazlíčci se do útulku nedávají, v bazaru Basiců příliš nenajdete. V Německu je ale stará R řada rozšířená jako u nás Jawa 350 a většina u nás dostupných strojů tak pochází z dovozu, i když se u nás v oficiální síti samozřejmě BMW řady R několik let prodávaly. Hodnotu si stará GS drží velmi vysokou, podobné stroje už nejsou a řídnoucí ojetiny začínají nabývat na ceně – respektive z ceny padají, leč velmi pomalu.

gal_5_96.jpg

Orientační cenové rozpětí: 100 000 - 150 000 Kč Basic, od 80 000 Kč starší ročníky

Fakta
Objem 798 ccm
Výkon 50 k@6500
Krouťák 61 Nm@3750
Hmotnost 209 kg (bez náplní)
Spotřeba 6 – 10 l/100 km

Historie
Generace Monolever
1980 - 1986 R 80 G/S
1982 - 1985 R 80 ST
1984 - 1987 R 80 G/S-PD
1987 - 1990 R 65 GS

Generace Paralever
1987 - 1990 R 80 GS a R 100 GS
1988 - 1995 R 100 GS-PD
1990 - 1994 R 80 GS a R 100 GS
1996 R 80 GS Basic
1996 - 1997 R 80 GS Kalahari

Generace Telelever
1994 - 1999 R 1100 GS
1998 - 2000 R 850 GS
1999 - 2003 R 1150 GS
2001 - 2005 R 1150 GS Adventure
2004 - současnost R 1200 GS
2006 – současnost R 1200 GS Adventure

 

Vyšlo v ČMN 47/2009

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.