Petr Pour
Text:
Petr Pour

Motorkáři zimáky nemusí

Tento článek vyšel 3. prosince 2009
v ČMN 48, na straně 2, v rubrice REPORTÁŽ

S pozvolna přicházející zimou vyvstává řada otázek, jak je to s obutím motocyklů v tomto období. Na ty nejzákladnější naleznete odpověď na následujících řádcích.


Motorkáři zimáky nemusí

Na první pohled se může zdát, že není co řešit. S prvním listím na silnici motorkář svůj stroj uloží k zimnímu spánku a vyrazí zase až na jaře. Jenže tu je také silná komunita ortodoxních motorkářů, kteří jezdí celý rok. Buď proto, že z důvodu vyznání odmítají jakýkoliv čtyřkolový prostředek, nebo je třeba jízda na motocyklu živí.

Začněme legislativou
První sněhové nadílky připomněly silničářům opět nutnost instalovat dopravní značky „Zimní výbava“. Za ty se smí vydat pouze řidič vozidla na zimních gumách. První otázka je tedy nasnadě – týká se to také motorkářů? Netýká!

gal_1_98.jpg

Podle vyhlášky značka „...přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N v období od 1. listopadu do 31. března pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik...“. Pro doplnění, motocykly patří do kategorie L. Značka tedy platí pouze pro automobily a další čtyřkolová vozidla. Motorkář se do takových úseků (například část dálnice D1 na Vysočině) může pustit beze strachu ze sankcí. Ovšem, přírodní zákony jsou těm našim nadřazené, takže až ho tam zastihne vánice...

A kdyby cedule pro motorkáře platily, neznamenalo by to náhodou diskriminaci? Existují vůbec nějaké zimní pneumatiky pro motocykly? Existují.
Nabídka sice není tak široká jako u standardních gum, ale v současnosti by si zájemce o zimní obutí většinou vybral. Celkem logicky je největší výběr v segmentu skútrů. Ty jsou totiž brány jako celoroční přibližovadla po městě. Jako příslušenství k nim můžete mít například „deku“ nebo „rukavice“, tak proč ne zimní pneu.

gal_2_98.jpg

Martina Šmause, zástupce dovozce pneumatik Metzeler a Pirelli, jsme se zeptali na základní rozdíly v konstrukci zimních pneumatik. „Zjednodušeně řečeno, na zimní gumy se používá měkčí směs kvůli přilnavosti a vzorek je jinak prořezán, aby se guma rychleji ohřívala.“ A jsou takové gumy u nás žádané? „Většina našich motorkářů v říjnu s motorkama končí, takže je zimní gumy nezajímají.“ Na vině může být také omezená nabídka pouze na skútrové rozměry. Ale ani to už není pravdou.

gal_3_98.jpg

Zimáky i na velké motocykly
Německá společnost Heidenau jako jedna z mála na světě pracuje už řadu let na vývoji speciálních zimních pneumatik pro motocykly. Je totiž velký rozdíl, jestli „zimní jezdci“ řeší obutí jen pneumatikou s krosovým či enduro dezénem, nebo jestli používají zimní motocyklové gumy. Je fakt, že gumy ze série Heidenau Snowtex svým vzorkem (v nabídce je celkem 9 zimních dezénů) připomínají nejvíce pneumatiky na velká cestovní endura, ale hlavní rozdíl je v konstrukci pneumatiky a hlavně v používané granulátové směsi. Tedy podobně jako u aut, avšak není to tak, že by se na tyto gumy používala směs pro automobilové zimní pneu. Směs pro motorky je vyvinutá zcela zvlášť na bázi patentovaného mixu s SiO2 (Silica-Mischung). V katalogu společnosti jsou nejen rozměry pro skútry, ale také velké gumy pro velké motocykly. Nabídka je tedy dostatečná.

gal_4_98.jpg

Čech je ale tvor šetřivý, který často nekoupí zimáky ani svému automobilu, natož motocyklu. Za ušetřený peníz si radši na jaře pořídí nové gumy na sezonu. Někdo zimní gumy neřeší vůbec, jako například závodník stopětadvacítek a messenger Lukáš Hrubý, který nám na otázku, zda na zimu motocykl přezouvá, odpověděl: „Ne.“ Vzápětí ale dodal, že gumy mírně podhušťuje a jezdí víc s citem.

Jiní si podomácku vyrábí různé nýty a hřeby do svých gum. Na to pozor, protože v České republice je používání pneumatik s hřeby a nýty zakázáno. Navíc, je vhodné spíš do míst se souvislou sněhovou a ledovou pokrývkou. Na asfaltu, byť zmrzlém, se kov rychle opotřebuje a hlavně vůbec nedrží.

Poslední a celkem elegantní variantou jsou tekuté řetězy. Nejsou všespásné, ale sprej se vám do batůžku vejde a pokud vás nečasí opravdu zastihne, na opatrný dojezd by to mohlo stačit. Ostatně, Sjaak Lucassen, když se na Yamaze R1 vydal na Nordkapp, také několikrát využil služeb tekutých řetězů. 

Vyšlo v ČMN 48/2009

Fotogalerie
PŘEHLED ČLÁNKŮ
Vražedné horko
ČMN 16/2018 - Petr Pour
Stěna smrti
ČMN 15/2018 - Petr Pour
Svůj vlastní PETbag
ČMN 14/2018 - Petr Pour
Sbal se a vypadni
ČMN 13/2018 - Petr Pour
Horko na Manu
ČMN 12/2018 - Petr Pour
Moto MXGP
ČMN 11/2018 - Petr Pour
O krizovkách
ČMN 10/2018 - Petr Pour
O živé historii
ČMN 9/2018 - Jan Rameš
Touha zvítězit...
ČMN 8/2018 - Petr Pour
Holografický zážitek
ČMN 7/2018 - Petr Pour
Díky, přátelé
ČMN 6/2018 - Petr Pour
Sezona začíná
ČMN 5/2018 - Petr Pour
Krásu nechceme
ČMN 4/2018 - Petr Pour
Likvidační Dakar
ČMN 3/2018 - Petr Pour
Spojuje Dakar?
ČMN 2/2018 - Petr Pour
Bomby na nový rok
ČMN 1/2018 - Petr Pour
S dvacítkou na krku
ČMN 26/2017 - Petr Pour
Nejkrásnější dárek
ČMN 25/2017 - Petr Pour
O budoucnosti
ČMN 24/2017 - Jan Rameš
Přetažený šrouby
ČMN 23/2017 - Petr Pour
 Dobrá volba
ČMN 22/2017 - Petr Pour
Nebe a Peklo
ČMN 21/2017 - Petr Pour
Táhni a srůstej
ČMN 20/2017 - Petr Pour
Do dodávky
ČMN 19/2017 - Petr Pour
Cestovat na motorce je radost i utrpení!
ČMN 18/2017 - David M. Bodlák
Hurá do dějin
ČMN 17/2017 - Petr Pour
Smutný úvod
ČMN 16/2017 - Petr Pour
Tunelem se nesvezem
ČMN 15/2017 - Petr Pour
Nepopulárně populární
ČMN 14/2017 - Petr Pour
A přece se točí
ČMN 13/2017 - Petr Pour
Další články »
© 1999 - 2024 Bikes Media s.r.o.
.